Ombetrækning af Sofa

Hej alle 

Jeg går med tanken om at ombetrække min sofa selv med noget gråt velour/fløjl stof.. Men inden jeg går i gang, ville jeg lige høre herinde først. Er det overhovedet muligt, når jeg aldrig har gjort det før? Jeg har set en masse videoer på Youtube men det er jo ikke heeelt det samme. 

Nogle tips og tricks?

 

Mvh, Michelle

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dyrt og tidskrævende plus fagligt krævende.

Du skal være rimelig øvet med symaskine. Sværhedsgraden er noget lavere, hvis du vælger fleksibelt stof og kan trække det i hjørnerne.

Hvis det er en gammel sofa som lige skal friskes op med et nyt look og smides ud nogle år senere, kan man lave den primitive løsning og bare trække stof rundt om hynderne og lime det på bagsiden.

Men ellers er det et projekt som kræver meget tålmodighed og snilde (møbelpolstrer er jo trods alt en uddannelse i sig selv )



Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Den har primært syede betræk. Hvis du sprætter en af puderne op, får du en fin skabelon, som du ka bruge til at sy den nye efter. Armlænet er også syet. Soklen betrækkes med en hæftemaskine som kan "skyde" med klammer.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Hynder er hver for sig løse, så det er primært sy arbejde, med lynlås eller velcro bånd. Hvis du vender sofaen om kan du se om ikke armlænet er "løst" altså skruet fat ind på soklen. Så skal det jo delvis syes og delvis skydes fast med klamme pistol.
Sokkel er nok det nemmeste det skal "bare" trækkes over og så skydes fast neden under.
Hvis du vælger et stof som ikke har mønster der skal passe sammen, er det et krævende men ikke uoverkommelig projekt, hvis du har symaskine.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du behøver ikke at tage betrækket af og sprætte det op for at lave en skabelon. Du kan måle dig til, hvor stort det ny betræk skal være, men nervøs fløjl, hvis det er det, du tænker på, er svært at styre,

fase
Prøv at søge på aftenskole - der kan du lære lidt teknikker. - men det skal være for sjov, og for ikke at smide væk - ikke for at spare penge (specielt ikke, hvis du regner din tid med) ;-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis