Jeg får stød ~ el spørgsmål

Jeg har en 1000liters regnsvandsbeholder hvor jeg har en dykpumpe i.
Problemet er jeg får stød når jeg rører vandet.
Det både når pumpen køre, og er slukket både på trykkontantkt og stikkontakt.
Trækker jeg stikket ud er der 0 volt.
Når pumpen kører ca 80volt i vandet til jord
Og slukkede trykkontantkter ca. 130volt mellem vand og jord .

Nogen god forklaring på dette ?

Er det fasen der søger jord ? Da nulleren er afbrudt i trykkontantktern ?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver at du får stød, også når der er slukket på stikkontakten. Er du sikker på at stikkontakten afbryder fasen, når du slukker på stikkontakten. Om nullen afbryder spændingen afhænger af, hvordan stikket vender i stikkontakten. Så det er tilfældigt, om det er fase eller nul, der bliver afbrudt. At du får stød skyldes, at fasen søger jord, fordi der er en afledning på pumpen. Du nævner spændinger på 80 V og 130 V. Hvordan måler du dem og med hvad? Din pumpe er tilsyneladende ikke forbundet til jord, derfor kan du mærke et stød, når du rører vandet, og du selv står på jorden. Hvis du måler med et universalinstrument, kunne du prøve at sætte instrumentet på strømmåling (A~), og måle hvor stor strømmen er.

fase
Ja det lyder som om at er nullen der bliver afbrudt i den (udvendige ? ) stikkontakt. Så det skal nok rettes uanset hvem der har sat den op.
Hvis din pumpe havde været tilsluttet med PE (jord) forbindelse, havde du forhåbentlig oplevet at dit HPFI (HFI) relæ var slået ud, idet du kan måle en berøringssnding på min. 80 volt. Den må max være 50 volt.
Dernæst skal du have en ny pumpe. Hvis de er mindre end 2 år siden du købte den og har kvitteringen 😊, kan du nok få den byttet.
I øvrigt tror jeg at det er din trykafbryde (du mener vel svømme kontakt) der er skyld i afledningen.

"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
Hvis afledningsstrømmen er under 30 mA kobler HPFI relæet ikke ud uanset spændingen. Det er rigtigt, at spændingen over en jordelektrode højst må være 50 V ved en strøm på 30 mA. Derfor ville jeg gerne have at spørgeren målte strømmen. Nu er det jo ikke sikkert, at fejlen har været tilstede i hele pumpens levetid.

fase
Jeg prøvede at bytte om på fase og nul. Nu støder den ikke når den er slukket.
Jeg har ikke lige mulighed at måle A~.
Men den kan ikke trække en 12v 10w Pære.
Jeg prøvede at bytte om på fase og nul. Nu støder den ikke når den er slukket.
Jeg har ikke lige mulighed at måle A~.
Men den kan ikke trække en 12v 10w Pære.
Annonce
Når du ikke kan måle A~, hvordan måler du så spændingen på 50V og 80V? Har du selv lavet stikkontakten? Du har tilsyneladende ikke et HPFI relæ til beskyttelse mod farlig afledningsstrøm, eller også er strømmen mindre end 30 mA og dermed ufarlig. Men det er ikke spændende, at få et stød alligevel.

fase
Jeg har et simpelt mulitimeter. blå., som kun kan måle A i jævnstrøm, men intet at vise.

Stikkontakten og hfi var i huset da jeg købte det

Hvis hfi relæet ikke kobler ud, tror jeg ikke, det er et farligt stød, du får. Men du bør få undersøgt din pumpe, fordi der må være overgang i den. Jeg kan ikke komme det nærmere uden at måle på installation og pumpe.

Nu siger farven på instrumentet ikke noget om, hvad der kan måles med det, så et billede ville være fint.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis