Gevindskære holder laver mærker i metallet, hvad kan jeg gøre?

Hej

Mit problem er at min elektriske gevindskærer laver mærker i rørene. Det er vigtigt at der ikke kommer mærker i rørene, da de bruges til møbler. 

Jeg har købt denne: https://ao.dk/el-klup-114-supertronic-1250-861282995

holderen der medfulgte som man skruer på røret laver mærker i metallet. Det er vigtigt for mig at der ikke kommer mærker i rørene. Kan jeg gøre noget ved holderen, eller kan jeg på en smart måde fastmontere gevindskæren og rørene, så jeg ikke behøver at bruge holderen?  

Jeg har prøvet med cykelslanger, og nu bruger jeg læder imellem, men det bliver slidt hurtigt, og holderen sidder ikke så godt fast på metallet. 

Alternativ kan man der købe en tusch eller lign. jeg kan bruge til at male metallet sort igen?


Frederik
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kunne fx male metallet der hvor det er skrallet af med denne tusch: https://www.discosupport.dk/flightcase/flightcase_fittings/tour_label/Penol-777-Fine-Line-Sort-vandfast-tusch
eller er det helt åndsvagt?

Frederik

Nu du selv antyder det, er det måske ikke den smarteste måde at bruge en vandfast tusch. Hvorfor bruger du ikke sort (ikke galvaniseret) rør, og får det elektroforzinket, når det er forarbejdet. Med hensyn til fastholdelse af røret, medens der bliver skåret gevind, kunne du bruge en fastholdelse uden tænder. Det kunne være lavet af træ med en mindre diameter end røret, og som blev spændt fast på røret. Det skal selvfølgeligt være længere end det, du bruger til fastholdelse nu. Hvis din skæremaskine laver mærker, kunne du bruge en skæremøtrik i stedet for.


fase
Hvis du spænder røret op i en rørskruestik og bruger en håndcup til og lave rynkerne, vil det formodentelig give færrest mærker i rørets overflade. Du kan med fordel bruge en stump cykeldæk i stedet for læder som mellemlæg.

Sorte rør ruster lynhurtigt, hvis de kommer i nærheden af den mindste smule fugt. Det kan er permanent filtpen ikke afhjælpe. Der hjælper kun et lag rigtig maling med grunder under.

Håber ikke jeg har gjort dig ked af det. :-)

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
@S. Fabrin Beklager jeg ikke har forklaret mig godt nok, det er sort rør den er gal med. På galvaniseret rør, kan man ikke se mærkerne så let. Hvad vil det sige at få røret elektroforzinket efter arbejde? Hvad skal jeg købe, og hvordan gør jeg det?

@nitter Det er ikke rust jeg skal fjerne, det er holderen til gevind skæren der lavet en dyb rille ned i metallet, så man kan se sølv farven inde under. Det er det der er problemet, jeg skal have løst.

Frederik
Annonce
hvor hårdt røret skal spændes fast, afhænger jo i allerhøjeste grad af skærernes kvalitet og skarphed og i allerhøjeste grad hvilken skæreolie/fedt du anvender, noget billigt skrammel dur ikke. Der er en mulighed med en kraftig maskinskruestik med V-formede kæber

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

At få emnerne elektroforzinket betyder kort sagt, at de bliver galvaniserede ved at overtrække dem med et lag zink ved hjælp af elektrolyse. Det giver en mere glat overflade i forhold til varmgalvanisering. Det er nok ikke noget du selv skal eksperimentere med uden kendskab til det. Med hensyn til mærkerne skal du nok prøve med en holder, som er uden tænder, som der er i de fleste rørholdere. Jeg har set nogen bruge en træklods gennemboret med et hul, der var mindre end røret diameter og herefter savet over på langs, så røret kunne lægges ind i klodsen, som så blev spændt fast. Eller som Lynæs skriver en srkuetstik med v formede kæber. Det sorte, der på røret er kun for at beskytte det mod rust under oplagring. Røret ruster næsten med det samme, bare det hører en dårlig vejrmelding.


fase
Hej,
Du kunne overveje at smide den rørskærer væk - den er til VVS arbejde - ikke til møbeldele.. Og dit forslag til at male (camouflage) med en tusch gør, at jeg ville være rigtig ked af, at skulle købe et produkt ved dig.. det er vel ikke den sørgelige kvalitet, du vil levere?
Køb en drejebænk, og sæt bløde kløer op - og gevindskærer i pinoldokken - eller start med at lave det i hånden, som de fornuftige mennesker herinde ellers foreslår dig..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis man nu læser hele tråden, kan man jo så se det er en rørskære fra AO som er af udmærket kvalitet, og at den er udstyret med en V hakklods med riller.

Jeg tror du kan løse problemet, det at ligge et stykke ca 2mm tyk aluminium rundt om røret, så "hakkerne" i V kæben, og spændespindlen ikke laver mærker-

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
ok @Je_ns - Beklager mit "råd" - hvorfor du så kommer på banen hurtigt, for at klappe over fingrene.. jeg må prøve at holde mig i skindet, så jeg ikke træder dine tæer...
Jeg havde ikke nærlæst tråden - som du jo så ej heller havde kl. 19:57 hvor du foreslog noget, der er i totalt modstrid med dit råd nu.. Men - jeg trækker mig - og lader jer male med tusch, på de mærker, der kommer efter en dårlig tilpasset alubøsning (det vil det jo blive, hvis man i forvejen ikke kan løse det, som det er nu), monteret på en håndgevindskæremaskine, lavet til vandrør..
I rest my case...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også