Tryklufttank inde eller ude?

Hej LDS'ere i mit projekt værksted skulle der jo bruges en kompressor, nu har jeg købt et monster af en satan med en 10hk motor Det er en mandekompressor

Nå men den er uden tank, og nu overvejer jeg mine muligheder.. Kompressoren kommer til at stå i et hus udenfor værksted. Og der kunne tanken jo også stå, men hvad er der af fordele med at have den udenfor/indenfor hvis der er nogen, her tænker jeg på kondens f.eks.

Nogen der har erfaringer eller faglig viden på det område?

 


Mvh

Morten

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På vort lokale mejeri står der også et bæst af en kompressor med tank (iøvrigt også en vakumpumpe) udenfor. Godt nok uden at havde forstand på trykluft - så tænker jeg det må være betryggende at de ikke er installeret indendørs, hvis tanken siger bang en dag.

Ja man ser mange stå udenfor, måske det er for, kun at få den mængde luft ind man skal bruge lige nu, eller måske er det bare ligegyldigt, hvor den står.. Det med bang er jeg ikke bange for, det er ikke 200bar, den skal køre med, og det er nok mere realistisk, at der vil ske en udsivning, hvis der skulle komme hul.


Mvh

Morten

Selvom der kun er 8-10 bars tryk, kan det være livsfarligt hvis beholderen springer, der er folk som er bleven dræbt af sådan en tank, der eksploderer.
Hvis den ellers står i ly for vær liget, kan den fint stå udenfor.
Der kan ikke komme mere kondens i tanken, en den fugt der er i den indblæste luft fra pumpen.


Vi prøver igen, i morgen --
Ok, så der er frit valg, om man vil det ene eller det andet? Det bliver gasflasker som beholdere, så de springer ikke af den smule tryk

Mvh

Morten

Tja trykket i flaskegas er 10-16 bar, men er flaskerne friske og i orden går det jo vel nok.
Jeg har engang brugt en gasflaske som tryktank, den stank af gas i rigtig meget lang tid.
Jeg trykprøvede den for øvrigt først, når man trykprøver beholdere fylder man dem med vand, springer de under trykprøvningen, sker der inter, da vand ikke kan presses sammen, ja man kan måske blive lidt våd.
Men med en 10 hk kompressor, vil jeg anbefale dig en trykbeholder på 300-500 liter, ellers får du for mange start stop (nu er det vel ikke en kølekompressor du har fået fat på     )
Husk sikkerhedsventil, for øvrigt..

Jeg har en 5,5 hk stenhøj, med en 300 liter tank, det passer fint.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis