Selvnivellerende spartel, fremgangsmåde

Jeg skal til at lægge klinker i entre på samlet 4kvm. En del af de gamle klinker er banket af, da der sad to forskellige typer, og der var niveau på cirka 8 mm mellem dem. Nu hvor de højtliggende klinker er banket af, er niveauet udlignet til 2-3mm.

Spørgsmålet går på, hvordan jeg bedst griber det an at få nivelleret gulvet? Der er en del med gamle klinker, og en del hvor de er banket af.

- Skal gulvet behandles på samme måde begge steder? Grundig rengøring og fjernelse af støv --> primer ---> selvnivellerende spartel --> klinker?

Eller er jeg helt galt på den? Og hvordan sikrer jeg mig i så fald bedst mulige resultat?

 

Takker på forhånd.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal lige nævnes, at jeg har søgt på siden og ikke fundet svar på spørgsmålet.
Din fremgangsmåde lyder rigtig nok. Hvis ellers gulvet er plant er det ikke så svært at rette forskellen op med selvnivelerende spartel. Så skal det bare hældes ud i et jævn tyndt lag. Hvis der er lunker i gulvet er det en fordel at spartle dem ud først.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville fjerne de andre fliser også - du ved ikke hvornår en af dem går løs og så kan du starte forfra - væk med det hele og slib det værste rester af fliseklæb væk.

Ift selvnivellerende spartel så er det er en væsentlig fordel at markere gulvet op på forhånd så man ved hvor meget spartelmasse der skal hældes ud - alle konturer i gulvet udviskes ligeså snart du har hældt den første spand spartel ud over gulvet - "hvor var det nu der skulle være 3mm og hvor var det der skulle være 7mm?" - beklager at skulle gå imod murerens ord ovenfor men de fleste fabrikanter anbefaler IKKE at udføre det af flere omgange da flydeevnen er bedre ved større lagtykkelser, det betyder at den selvnivvellerende evne forbedres.

Tricket er omhyggeligt at måle hele gulvet af på forhånd og sætter markeringer op med jævne intervaller der viser ønsket højde - eg skruer i rawplugs med en halv meters indbyrdes afstand og lige rækker hvor hovedet af hver enkelt markering skrues op til ønsket højde vha omhyggelig udmåling med eg rotationslaser eller vaterpas.

Et andet trick er (især ved tynde lagtykkelser) at få primet ekstremt grundigt og flere gange med forankringsgrunder - ellers suger betonen vandet ud af spartelmassen inden det når at flyde ud.

Sidste trick (afhængigt af antal m2 du skal over) er at få fat i en pigrulle og en spartel til at fordele med som du kan arbejde med mens du står op - udover at det er hårdt arbejde fordi man skal løbe stærkt (især hvis du vælger en variant der hærder hurtigt) så er det en hel del nemmere at bevare overblikket hvis man kan udføre det meste arbejde mens man står op.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også