Forskel på filt?

Hej lds

Jeg har købt/brugt filt fra to forskellig malere, under noget tapetsering i huset, til min store ærgelse var er kæmpe stor forskel på kvaliteten eller "blødheden" af to ruller.

Så jeg undre mig om der findes flere slags filt?
Eller er alt væg filt lavet som glasfilt?

Skal siges at begge ruller er købt hos prof malere (flygger og den anden er ikke med i en kæde, men har ti ansatte, sælger nordsjö maling)

Venlig Hilsen
Rønbo
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kan faktisk være en forskel i vævningen og kvaliteten,så prøv så vidt muligt at du får fra den samme leverandør,lidt ærgeligt når man først ser det når det er sat op.

bh
Den største forskel er nok at du kan få grundet, og ikke grundet filt. Den der er grundet er mere stiv i det, og kan være lidt mere bøvlet at håndtere, hvis ikke man har prøvet at filte før.
Men selvfølgelig er der lidt forskel fra producent til producent. Også kan de også som optisana siger, være i forskellige kvaliteter. Filt er desværre ikke bare filt. :p
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har oplevet virkelig store forskel i udførelsen ved filt fra jem og fix og stark. Jeg rører aldrig filt fra jem og fix igen, da det ganske enkelt er for meget sværere , for mig i hvert fald, at sætte filt op som er købt i jem og fix, frem for det som er købt i stark. Der var virkelig en verden til forskel. Jeg kan ikke sige om det er tykkelsen, grundingen, materialet, eller vævningen som gør forskellen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Se - det er ret sjovt - for jeg havde den stik modsatte oplevevelse (for en 4-5 år siden), Havde købt filt i Beckmann til det ene rum - fedtede enormt meget med at få det op - blev ikke voldsomt pænt. Købte filt fra Jem og Fusk til det andet rum - og det var sindssygt meget nemmere at sætte op! Det sugede sig meget bedre fast, og blev siddende - hvor det andet skøjtede rundt på væggen...mener at begge var ugrundede.

 Adam

Tja det var kun et problem og bukke det, ved hjørne osv..
Flygger manden sagde faktisk at jeg skulle fugte det med en svamp, inden jeg bukkede det, da det ellers ville revne.

Så det sådan en fordi resultatet dårligt, kun at jeg syntes det var super dårligt at arbejde med, i forhold til det første.

Og ja begge var grundet.

Det jeg fundere over er bare om alt filt er glas eller om der findes noget pap/papir filt?

Ja næste gang bliver det ikke købt hos flygger

Venlig Hilsen
Rønbo
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Rønbo.

Ja som flere siger, er filt ikke bare filt.
Jem & fix har deres kvalitet og Stark deres, og de professionelle malere køber den hos deres leverandør. Jeg har selv malerfirma og har prøvet en del kvaliteter. Nu bruger jeg den fra Beck & Jørgensen, som de får fra tyske Vitrulan, som regnes for at være én af verdens bedste. De har så ugrundet, grundet med 130 gram og igen grundet med 200 gram. Den som er grundet med 200 gram, er næsten som at sætte en tyk stof op. Den kan ikke knække men er ret tung.
Den helt store forskel på de billige og de dyre filt, er at overfladen ikke er ens. Den som er grundet med 200 gram, har dem flotteste og mest glatte overflade. Hvorimod de billige ugrundede filt, er meget mere åbne i overfladen og får en mere rustik overflade, selv når de er malet.
Den filt som er grundet med 200 gram, kan man nøjes med at male én gang, til fuld dækning.
Vitrulans glasfilt er mærket med miljømærket for stof: "Tiltro til tekstiler" da man ikke kan optage det i kroppen, ved indåndning og det derfor ikke er skadeligt for din krop.

Der findes glasfilt og så fiberfilt. Men jeg tror fiberfilt er ved at udgå, da der ikke bliver solgt noget af det. Så 99% af alt filt er glasfilt.

Hvis du har oplevet at den ene filt har suget sig fast, kan det være fordi den ikke er grundet ret godt, og derfor suger rigtig meget. Hvorimod en godt grundet filt, ikke suger så meget.

Det er lidt mere besværligt at opsætte grundet filt.

Håber du fik en forklaring du kunne bruge :-)

Mvh
Michael Haahr
Malermester

Malermester Michael Haahr


Web: www.maler-maling.dk

Er det ikke næsten sådan at grunder er så dyrt at det ikke kan betale sig at købe ugrundet filt. Ny taler jeg ikke om malermesterens indkøbspriser, men om os dødeliges priser. Danalim laver een som eks. bauhaus forhandler, den er lidt dyr, men den har jeg brugt med glæde. Det laves også uden glas, her kunne det være med papirstruktur. Det har jeg også været glad for, men det er lidt svært at finde. Mener flugger har det.
MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Hej PeterR.
Nu kender jeg ikke priserne på alle forhandlernes filt og vævfyldere (ADMIN: slettet priser mv. for egne produkter - reklame)

Filt i sig selv er ikke ret stærkt. Men når det bliver fyldt op med filtfylderen, så bliver det rigtig stærk og armerer væggen godt. Bruger man istedet en billig kalkholdig maling fra eks. jem&fix, så vil den ikke styrke filten, nær så meget som den gode fra farvehandleren.

Der er ikke glas i filtfylder. Det er bare en vægmaling med meget fyldstof.

Dbh
Michael Haahr
Malermester


Malermester Michael Haahr


Web: www.maler-maling.dk

Hej Michael

Dejligt med en svar fra en fagmand
Jeg kan se at det filt jeg fik fra flygger, også er en AXO som den du har på din side.
Kan dog ikke huske om nummeret er det samme.

Jeg er også ret sikkert på at først rulle jeg havde, var glas da det stak lidt på armene.
Var dog bare mest irriteret over at det fra flygger var stift og ret svært og bukke.

Men kan jo så forstå det bare er med og finde en producent/sælger som har noget som er godt.
Havde bare en tanke om at der måske fandtes noget kategorisering, det jo så kun om det let eller tungt.

Venlig Hilsen
Rønbo
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også