kondenstøretumbler

Hej Alle

Vores kondens tørretumbler (Bosch WTL 6101) er stoppet med at varme når den kører. Jeg er i tvivl om jeg skal købe en ny eller prøve at reparere..

Jeg har tjekket om det er relæet i maskinen der var slået fra - det var ikke tilfældet. Så nu tænker jeg det er varmelegemet det skal skiftes. Hvad tænker i? Det koster 1300kr, så det er jo lidt et sats at skifte det.

Må man selv skifte det eller skal man ave en elektriker ud?

Hvad tænker i?

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej CSM,

Umiddelbart vil jeg mene at det enten er varmelegemet, som du selv skriver, ellers kan det være overhedningssikringen. Er det sidstnævnte så kan du muligvis slå den til igen. Den sidder i forbindelse med varmelegemet. Husk at afbryde strømmen til tørretumbleren inden du roder med det...

Henrik

Med venlig hilsen
Henrik Jakobsen
Hvis du måler en modstand på 60 Ohm over sikringen, er sikringen sikkert udløst. Nu ved jeg ikke, hvordan du har målt, for modstanden burde være enten nul eller uendelig. Har du ikke et billede, hvor man kan se sikringen, så det er muligt at afgøre, hvilken form for sikring, det drejer sig om?
Hvis det er en sikring, du kan stille tilbage, kan du prøve at kortslutte den og dermed finde ud af om varmelegemet fungerer.

fase
Hej.
Ved ikke om dette kan være til hjælp, men det kan da prøves.
Vores Siemens ( og jeg mener at Bosch og Siemens tit ligner hinanden ) ville heller ikke varme.
Jeg var hele vejen rundt og endte med at rense den lille føler der sidder i aftrækket fra filteret.
Den var groet lidt til i fnuller, ikke voldsomt, men var da blevet lidt tykkere.
Efter dette simple indgreb virker alt igen. Jeg tror at problemet er at når der ikke måles noget
fugt, så kobler varmelegemet ikke til.
Håber dette løser dit problem.

Bedste hilsner
Bjarne

 

Se vedlagte billeder. HAr lige prøvet at bypasse sikringen med den lille blå ledning uden succes. Den varmer ikke af den grund. Nu har jeg prøvet at hive den lille sorte plug ud og rense den, da jeg antager det er fugtsensoren. Er lige igang med at test det.

 

Hej igen. Det du har kortsluttet er overhedningsikringen.
Fugtføleren du renser er den ene af 2 i maskinen, den anden sidder
på forsiden, der hvor luften trækkes ud. Hvid maskinen er som vores er der, når du åbner lågen, hul underud til aftræk, og her sidder den anden del.

Bjarne.

PS. Hvis du ikke kan finde den, så giv lyd og jeg prøver at tage et billede i morgen

 

Det virkede ikke det jeg prøvede. Vil lige se om jeg kan finde den anden du snakker om
Her et billede fra min tumbler


https://goo.gl/photos/kH2wfENcSbvpz8Nf7

Bjarne



 

tak

desværre hjalp det ikke at tørre den af. Så nu kan je kun se varmelegemet som muligherd...
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis