Glatte indvendige vægge

Hej alle,

Min kæreste og jeg er ved at overtage et gammelt landhus, der sidst er blevet gennemgående ombygget i starten af 80'erne. Alle indvendige vægge, ydervægge + skillevægge, er muret og afsluttet med en meget grov struktur og efterfølgende malet. Som det ses på billederne er der lidt forskelle på de forskellige vægge, nogle er mere ujævne end andre, men de fleste ligner første billede

Vi vil gerne have en mere glat finish, i princippet ville vi gerne bevare murstenslooket og f.eks vandskure, men da vi skal have fræset en del ind i væggene, tænker jeg det ikke vil blive pænt, og vi derfor kommer til at pudse/spartle og sætte filt op.

Hvad vil i anbefale som bedste (og gerne letteste) fremgangsmåde såfremt der skal filt op?

Kan jeg pudse/spartle direkte på de malede væge som de er (med enkelte undtagelser hvor de er meget bulede), og i så fald hvad kan i anbefale?

Skal jeg igang med at banke puds ned og/eller slibe vægge?

Det vigtigste er at få lavet væggene så det bliver ordentligt og kan holde - jo lettere vi kan slipper om afsted med det des bedre, men som sagt - prioriteten er at lave det ordentligt

 

På forhånd mange tak!
Andreas

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville fuldspartle væggene efter at du er færdig med at fræse riller

Hej Andreas.

Jeg vil helt klart anbefale dig at fuldspartle væggene med en grov sandspartel. Med en grov sandspartel kan du ligge et tykt lag på, og det synker ikke så meget når det tørrer. Du skal nok regne med at skulle spartle over mindst to gange. Du behøver ikke slibe mellem de første lag.
Jeg kan anbefale den grove sandspartel fra Beck & Jørgensen, for den er ikke så tung at arbejde med og den er nem at smøre på væggen, og løber ikke ned ad væggen, hvis du smører for tykt lag på ;-)
Hvert lag skal stå og tørre til dagen efter eller når det er tørt.

God arbejdslyst!

Mvh
Michael Haahr
Malermester


Malermester Michael Haahr


Web: www.maler-maling.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kunne nok undgå riller ved at planlægge installationen. F.eks. ved at bore op midt i mursten ved døre - bore skråt opad/nedad med et langt bor så det skiftevis kommer på den ene og den anden side af væggen. Så bliver der kun 5-8 cm 2--3 gang op ad væggen. Men du kan alligevel ikke få mursten lokk uden at få de knotter af. Ellers vil de komme igen i vandskuring.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du gerne vil have et murstenslook bagefter, kan du jo evt. sætte tapet op med murstenslook eller miljøvæv med mursten. Der er mange flotte murstenstapeter på nettet som nemt sættes op på væggen

Dbh
Michael Haahr
Malermester


Malermester Michael Haahr


Web: www.maler-maling.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også