Søger værktøj der kan save tæt på kanten

Jeg skal fjernet trægulv, der er ført ind under vægge, køkkenelementer mv.

Jeg har derfor brug for en sav der kan save helt op, eller næsten helt op af væggen. Trægulvet er 14 mm tykt.

Jeg ved at en feincutter kan gøre jobbet, men jeg skal save ca. 20 meter, så jeg tror ikke at det er den optimale løsning 

Ser lidt på Borsch PKS 16. Men har aldrig haft den i hånden, og ved ikke hvor tæt på væggen den kan gå.

Flere steder skal jeg save langs en køkken-sokkel der er 10 cm høj. Skabet springer 3 cm ud, så det betyder at maskinen gerne må kunne gå "under" skabet......Altså at den max er 10 cm høj, på de yderste 3 cm.

Jeg har også overvejet en rundsav, og "kæntre den 45 grader, men den sav jeg har (Borsch Ø165) kommer ikke tæt nok på. Måske en sav med en meget stor klinge ?

Håber at "værktøjet" findes.

pft

Tor


Torzen
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Køb en multicutter, den kan skære helt inde ved vægen.
Lad være med at købe de billige, de er ikke ret effektive.
Fein laver de bedste multicuttere..
HN har dem ofte på tilbud, fein tilbehør såsom save er også dem der skære bedst.
http://www.harald-nyborg.dk/search?q=fein

 


Vi prøver igen, i morgen --
Hej.
hvor meget plads er der under gulvet? hvis der er lidt luft så kunne jeg forestille mig en bajonetsav som køre på skrå med en lægte som mellemlæg hvis du forstår? Så man bare saver med spidsen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for svarene :-) Men pyha....en feincutter. Det tager jo uger ! Og man bliver jo fuldstændigt rystet i smadder :-)
Umiddelbart under gulvet, er der det originale parketgulv. Og det må jeg helst ikke skære igennem. Men det er måske alligevel forsøget værd med en bajonetsav... Jeg forstod dog ikke hvad du mener med en lægte som mellemlæg.

Torzen
Højden er nok ikke problem, men en Festool dyksav kan gå 12mm fra kanten, selvom det selvfølgelig også er lidt - og vil give dig ret i at 20meter med en multicutter er langt, og ikke behageligt i så lang tid - heller ikke selvom det er en Fein 😊
Annonce
Ja...12 mm er bare for langt, da jeg jo skal have 5-10 mm luft til det nye gulv. Og det giver nogle brede fodpaneler...
Er der nogen der har erfaring med skæreskiver til træ til vinkelsliberen ?
http://www.axminster.co.uk/arbortech-tuff-cut-blade-910135

Torzen

Det har jeg selv prøvet at lave, og der var ikke plads til skærm. Så det var med de tykkeste svejsehandsker, og forberedt godt med en god kropsstilling. Men det var alligevel næsten med livet som indsats.

Når Kovas forslår >en bajonetsav med en skrå lægte imellem< så er det fordi en bajonetsav skal have foden på noget fast materiale, er det direkte på gulvet kan den ikke komme langt nok ind. Men kører den ovenpå en skrå lægte, og evt. med kloinmgen bøjet lidt så kan den komme helt ind imod. Den kører bare ikke så godt der hvor den møder en bjælke nedenunder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elman.
Jeg forstår :-) Men problemet er stadig, at der er et 2 cm massivt trægulv direkte under gulvet jeg skal skære. Og det skal helst ikke skæres over.....
Jeg har prøvet bajonet, med en lang klinge, hvilket gør at klingen næsten bliver vandet. Og det virker da nogenlunde....bare ikke optimalt.
Så flere forslag er velkomne :-)

Torzen

Lav en kande kaffe, spyt i næverne og skær det med en Feincutter


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Jeg vil nu stadig mene multicutteren er bedste metode, især når du skal under skabe mv, og du kommer rigtig langt på en time..
Hvis du afmontere fodlisten, og bruge dyksaven kan det måske også gå, men ind under skabene dur den jo ikke.
En Fein montagefræser kan save 8mm fra kanten, men kan jo heller ikke gå ind under skabene.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis