Dryp fra ventilationskanal på badeværelse

Hej

Det drypper fra vores ventilationskanal på badeværelset. Det er naturlig ventilation. Jeg har set, at kanalen er isoleret på loftet.

Er det indækningen eller dårlig isolering? Det drypper fra ydersiden, vil jeg tro, da fugten kommer fra træloftet, som er rundt om ventilationsåbningen.

Er det let gør-det-selv arbejde, eller hvilken håndværker skal jeg have fat i, til at fikse dette?

 

Vh Anders


Vh Anders
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal op på loftet og besigtige. Så får man syn for sagen. Men ja, det er højst sandsynligt isoleringen omkring ventilationsrøret der ikke er intakt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er vist nødvendigt at kigge det grundigt efter, imens det drypper. Så du kan se hvor vandet kommer fra.
Det kan jo også være en utæthed i taget, så vandet løber ovenpå dampspærren, og drypper ned ved ventilationen. Der burde ikke dryppe kondens fra indersiden af et ventilationsrør, ved naturlig ventilation.

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

ventilationsrøret føles tørt på indersiden?

Vh Anders
Nu har jeg lige været oppe på loftet, og isoleringen er fjernet lidt i toppen af skagten, men det er som om at vandet kommer længere oppe, fra oversiden af undertaget.
Den uisolerede del af ventilationsskagten føles ikke som sådan fugtig, kun på 1 sted, hvor jeg mistænker vand at trænge ned. Når det kun sker i regnvejr, er det så ikke relativt sikkert, at være inddækningen?

Vh Anders
Annonce
Hvis der ved naturlig ventilation menes at der ikke er nogen ventilator på, så tror jeg heller ikke på at det er varm fugtig luft der fortætter og løber ned igen. Jeg tror problemet skal findes ved inddækningen eller ved taghætten.

Der er jo heller ikke specielt koldt endnu, så hvis det var pga. kondens, så vil det blive ganske voldsomt når det bliver rigtig vinter. Til gengæld har det regnet en del. Blot endnu en ting som peger imod taget...
Hvilken håndværker reparere den slags? Tømrer eller blikkenslager?
Eller er det nemt at gøre selv?

Vh Anders
Det kan selvfølgelig også være en revnet tegl længere oppe, hvor vandet så landet i hullet i undertaget til taghætten. Jeg må nok en tur på taget i morgen og tjekke.
Kan jeg se på inddækningen, om den er utæt?

Vh Anders
Umiddelbart vil jeg mene en tømrer.
Hvis der skal repareres noget zink inddækning, så er det naturligvis en blikkenslager.
Men prøv da luge, om du ikke selv kan lokalisere problemet. Så er det også nemmere (og billigere) at bede en evt håndværker om at udbedre det.
Hvis jeg var dig, så ville je vente til det begynder at dryppe igen, og kravl så op på loftet. Så giver det hele sikkert mening.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis