Indstilling af co2 svejser

Jeg har arvet en gammel co2 svejser, en Tekker JLI 230. Jeg har aldrig før ejet en co2 svejser, og kan ikke finde nogen manual på nettet. Er der evt nogen som kender til indstilling af spænding og brug af "kold lysbue eller varm lysbue"??
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kender ikke begreberne kold lysbue eller varm lysbue.
Men der er jo to indstillinger, du skal justere på, det er strøm/spændingen, samt trådhastighed, ja så er der faktisk også hvor langt trådudstik du svejser med, det skal normalt være ca 20mm (det stykke tråden stikker udenfor dysen når du svejser)

Så gælder det om at få indstillet trådhastighed så så det "summer" når du svejser.

En almindelig fejl på Co2 svejsere er brændte dioder i ensretterbroen, så svejser de elendigt og kan ikke indstilles så de svejser bare nogenlunde.

Det er nemt at teste, du skal bruge et voltmeter der kan måle vexelstrøm, så måler du fra stelklemmen og på svejsetråden (sæt trådfremføring til nul) og aktivere svejseren, hvis voltmeteret viser over 2 volt, er det galt med dioderne.

 

ligner svejseren denne her

 


Vi prøver igen, i morgen --
Hej
Tak for dit indlæg, jeg tror den er magen til den på billedet
Jeg har lige vedhæftet et par billeder
Skal låne et voltmeter af svigerfar, så må vi se om den er ok.
Hvilken spænding vil du anbefale at jeg starter med?

Det med kold lysbue eller varm lysbue, kan jeg nu se på billederne, det ligner en drosselspole der kan kobles ind, kan ikke helt huske funktionen, men prøv dig frem, vil mene når du svejser med indstilling kold, vil der være mindre gennembrænding/"blødere lysbye".

Start med at stille voltmeteret på 40-50 volt vekselspænding, og gå så ned i måleområde hvis der kun er lidt udslag.


Vi prøver igen, i morgen --
Hej
Udskyld jeg går med her.
Vil det så sige at når den viser 68v så er det fordi dioderne er færdige? Har nemlig undret mig over hvorfor den var blevet så umulig.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du skal være sikker på at dit voltmeter er stillet til at måle vekselstrøm, så må der ikke være noget særlig spænding.. Står den til jævnstrøm kan det godt blive 68 volt og stadig være ok.
Hvis du har siderne taget af sådan en CO2 svejser så ser du nogle store aluminiums køleplader hvor dioder sidder presset ind i. De laver jævnstrøm. Er der en eller flere i stykker måler kommer der vekselstrøm.
I folkemunde CO2 svejser men det hedder faktisk MIG/MAG svejser (inaktiv eller aktiv beskyttelses gas) Det er faktisk sjældent man bruger CO2 som beskyttelsesgas.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg synes 68 volt lyder meget højt..
Min Migatronic svejser havde brændt en del dioder, her var spændingen 16 volt vekselstrøm. (som jeg husker det var der 32 volt vekselspænding ind til ensretteren.)

Vi prøver igen, i morgen --
Hej igen.
Den viser 67v ac når voltmeteret står på 600v ac skalaen som kontrol så viser husets vægudtag 232v ac.
Men egentlig forstår jeg ikke målingen. Efter en diodebro hvordan kommer der så vekselspænding. hvis dioderne er brændt af kommer der så spænding igennem?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Det er fordi dioderne ofte kortslutter så der er gennemgang begge veje gennem dioden, så den ikke ensretter strømmen.
Dioderne kan også være delvis defekte, eller "benet" helt brændt over, men så brænder broen som regel hurtig af, da de resterende dioder bliver overbelastet.

Ofte ser dioderne i broen sådan her ud, der er to slags med + til stel, og med - til stel

Typisk er der 12, 24 eller 36 dioder i broen.

Det er messing "tråden" der kan brænde over, så der ikke er gennemgang.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Hej.
Tak je-ns jeg må ha skilt den ad og målt på de enkelte dioder.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hej er der nogen der ved hvor man kan købe sådan nogle messing " tråde" da jeg har et Migatronic 160 C der har brændt sådan 2 stk over. Så vidt jeg kan måle så virker selve dioderne stadig

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis