Varmepumpe - alternativer til gulvvarme?

Hej alle,

Er der nogen der kender disse alternativer til vandbåren opvarmning ved lav fremløbstemperatur:

Best Board: http://www.ener.no/hXGXznglHM3u.11.idium

og/eller disse "konvektor radiatorer", f.eks.: http://www.glendimplex.dk/produkt/dimplex-smartrad

Nu har jeg installeret jordvarmeanlæg, efterisoleret hele bygningen, og sådan set også købt og installeret en røvfuld radiatorer som er dimensioneret efter at skulle give varme nok. Men er lige blevet opmærksom på de to oventående løsninger, og ærgrer mig ærlig talt over at disse alternativer først er noget jeg er blevet opmærksom på nu, hvor jeg skal til at installere varmeanlæg på første salen.

Er der nogen særlig grund til at de ikke er mere udbredte i Danmark? F.eks. kan jeg ikke finde en eneste dansk forhandler af nogen af produkterne, selvom det da ærlig talt virker som en rimelig god måde at holde fremløbstemperaturen fra en varmepumpe nede, uden at skulle grave hele grundplanet op. Er der nogle åbenlyse fejl/ulemper ved disse løsninger?


Med venlig hilsen,
Sune
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke det, det også kendes under navnet Wanpan?

Med venlig hilsen
ktm

 

Jo! Det ser da ud til at være noget lignende i hvert fald. Tak for det! Så er der da også lidt at regne på, i forhold til pris.

Men er der nogen som har erfaringer med disse løsninger? Er det bedre end almindelige radiatorer, til systemer med lav fremløbstemperatur?

Med venlig hilsen,
Sune
Når du begynder at regne på etablering og levetid, bliver det indlysende hvorfor de ikke er mere udbredte i Danmark. ;-)

Wan-pan er ikke bedre, men kan i nogens øjne se bedre ud. Den anden er en miniudgave af en kalorifere, som har dele med begrænset levetid i forhold til en alm. radiator. Gulvvarme med 15 cm slangeafstand er nok den bedste, billigste og kønneste løsning når fremløbstemperaturen er lav. Min fremløbstemperatur fra varmepumpen er max. 40 grader, og det går fint med gulvvarme i stueetagen og radiatorer på første sal.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Skrevet af ViFixerDet på 25-10-2016 08:06
 Min fremløbstemperatur fra varmepumpen er max. 40 grader, og det går fint med gulvvarme i stueetagen og radiatorer på første sal.

 

Hvad er det for en type varmepumpe? Luft/vand eller Jord/vand?

Jeg kører lige for tiden med ca. 40 grader i fremløbstemperatur, en støbejernskedel, på mit pillefyr i et primært radiatoranlæg og med de udendørstemperaturer vi har oplevet indtil nu, rækker det så udmærket fint, til at vi kan holde 22-23 grader i et middelgodt isoleret hus.

Hvis vi vil have lidt mere varme, f.eks. hvis det blæser kraftigt uden for,  opnås det meget hurtigt og let ved at lægge en lille pind i brændeovnen eller tænde for en helt almindelig luft/luft varmepumpe. Med de erfaringer vil jeg mene, at et veldimentioneret radiatoranlæg kan godt fungere, når man har mulighed for at støtte ind imellem.

 


Med venlig hilsen
ktm

 

Det er et jord/vand anlæg.

Tak for svarene indtil videre. Jeg fik faktisk tilbud på hvad det ville koste at lave gulvvarme på 1. salen, og det kan i hvert fald ikke svare sig, i forhold til at finde nogle lidt større radiatorer.

Hvorfor skulle levetiden af wanpan, eller det norske alternativ, være kortere end radiatorer/gulvvarme? Så vidt jeg kan se er det jo bare en masse lave radiatorer, koblet sammen med pex? Etableringsomkostningerne bliver vist noget højere end radiatorer, ja. Men gulvvarme må da stadig være i en helt andet prisklasse, og væsentligt mere omfattende operation at etablere. Eller hvad?

Med venlig hilsen,
Sune
Annonce
@ktm

Det en en 11 kW luft/vand der kun kører i 4 intevaller af to timer i dagtimerne - hvor luften er varmest. Når det så bliver sibirisk vinter, hvilket som oftest aldrig sker, får den lov til at køre kontinuerligt - dog uden el-varmepatron. Overskudsvarmen akkumuleres i tung gulvvarme og en 500l akutank. Derfor svinger fremløbstemperaturen mellem 25 og 40 grader. Huset bruger 75% af energirammen for et A-hus.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Levetiden for WAN-pan er nok den samme som en radiator - det var den anden jeg hebviste til mht. levetid. Hvis du kan lave noget af det selv, behøver gulvvarme ikke at blive særligt dyrt - men udseende, komfort og levetid og pris skal sammenvejes efter min mening.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis