Ekstra stikkontakter m. forlængerledning i badeværelse... Råd søges

Hej

Hvis I ser dette billede:

https://i.imgur.com/QLRTAnU.png

Så er det blå kryds den eksisterede stikkontakt, hvor min vaskemaskine er tilsluttet.

Da jeg går med overvejelser at få installeret tørretumbler og have noget højttaler installation på badeværelset ønsker jeg at have to ekstra stikkontakter. Den ene lige over bordpladen (til tørretumbleren). Den øvereste er lige over en plade hvor der er indbygget nogle spots.

Den grønne streg er en gipsvæg hvor jeg ville kunne have en ledning bagved.

Den "lette" måde ville være at trække en forlængerledning også bare sætte et forlængerled de to steder jeg har brug for strøm, og lukke hullet mellem ledning og gipsvæg med silikone. Men tænker på der er en mere elegant måde?

Er der noget i vejen med at sætte fuga forfradåse de to steder? Men hvordan gør jeg så med ledningen fra den blå stikkontakt også ind til gipsvæggen, det kan vel nærmest ikke laves som andet end ledning med silikone, med mindre man vil lave en kabelrille i bagvæggen?

 

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså, det er en gipsvæg der er lavet ..?

Hvis du er heldig, kan du bore hul der hvor stikkene skal være, binde en metalskive pæ et stykke ståltråd, få fat i en stærk magnet og så føre metalskiven opad bag gipspladen...hvis det er 1 lag gips...det er lykkedes for mig et par gange...alternativt, hvis hullerne er lodret over hinanden kan du sænke et tungt lod ned fra det øverste hul, med ståltråd i....bagefter hæfter du ståltråd og ledning grundigt sammn og trækker....ellers må du skære gips væk og lave malerarbejde bagefter...


Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Det er i en eksisterende bolig, det er to lag gips.

Tror sagtens jeg kan trække ledningen uden problemer. (netop ved at lave et ø20 hul e.l. også trække noget ståltråd igennem) Men er det bare at bruge en standard elledning man sætter nogle standard forlængerled på efter ledningen er trukket også dække mellemrummet mellem gipsvæg og ledning med silikone? Eller?

Det gode er at installationen er skjult væk bag hhv. tørretumbler og højttaler, så man kan som sådan også bare lave den "lette" løsning til at starte med, også ellers lave den mere pæn hvis man ikke kan leve med det.
Jeg er ikke helt med på hvilket mellemrum du mener....?
Du skal have rigtige dåser. Hvis der er lidt hulrum bag gipsen køber du 'forfradåser', og sætter dine stik i disse. Træk en 3x1,5 ledning. Hvis du ikke er helt skarp i det synes jeg du skal ringe til en elektriker, få en indkøbsliste eller lad ham købe og så få ham til at sætte det op....det tager ikke mange minutter for en elektriker så det er jo ikke en formue og så sparer du en masse tid og bekymringer

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Du må aldrig lave skjulte installationer med forlængerledning, du skal have rigtigt installationskabel og dåser (:

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Du kan da ikke i fuld alvor mene at installationen skal laves med forlængerled. Det rigtige er at få lavet stikkontakterne som fast installation, hvis der kan fiskes kabler. Jeg kan ikke se dit billede, kunne du ikke bare sætte det ind i et indlæg, så alle kan have fornøjelse af det.

fase
Er du sikker på at den væg du vil trække i er en gipsvæg? Ligner umiddelbart på tegningen at det er porebetonvæg.

PS: Jeg ville overlade det til en elektriker, når du nu begynder at rode dig ud i noget med forlængerledninger og silikone. Det virker ikke særligt betryggende ;-)
Nåh, du vil trække ledning på bagsiden inde i teknikskabet! Ja ok, det kan du også. Men det kommer til at være noget klyt, også selvom det laves med installationskabel og efter forskrifterne. Men det kan være en nødløsning når nu du ikke kan/vil rille/trække i bagvæggen bag vasken.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også