Måske ingen ladestrøm til startbatteri, MD21A

Hej,

Jeg synes ikke min motor lader på mit startbatteri. Jeg har 220V lader på når jeg er i havn, så jeg ved ikke hvor længe det har stået på. Der kommer et tyndt kabel fra motor til forbrugsbatteri og her er det strøm i når motoren tager omdrejninger. (lampe slukker også). Er det normalt lavet sådan at ladestrøm til startbatteri kommer via det tykke kabel, som går til relæ'et eller hvad?

Mvh.,

Chr.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ladestrømmen fra generatoren "løber" gennem den tykkeste ledning, der går fra enden af generatoren og direkte ned på batteriet. Der kan dog være indsat omskifter/afbryder eller et relæ til afbrydelse eller omskiftning til opladning af forbrugsbatteri.

Når ladelampen slukker indikerer det at der er feltspænding på generatoren og ikke at den nødvendigvis lader batteriet.

Har du et voltmeter koblet over batteriet, kan du iagttage spændingen efter start langsomt stiger, for tilsidst at ende på ca 14,2 volt ved et fuldt opladet batteri.

Et par billeder af generator og hvad der er indkoblet, kunne måske udløse et endnu bedre uddybende svar.

Du spørger bare hvis forklaringen er for indviklet. :-)

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Kan godt lide ktm`s indlæg. Han går jo ikke efter en bestemt mand, han går efter en vis type mænd.
Man bestemmer jo selv om man vil føle sig truffet :-)

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Ups
Forkert tråd

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Efter lang tid er det lykkedes mig at tage et billede. Bemærker to ting:

1) Der er to røde ledninger! Den øverste går til forbrugsbatteri.

2) Den nederste ser ud som om den er faldet ud!

Indeholder denne generator også et skillerelæ?

Mvh.,

Chr.

Jeg har selv haft en båd med MD21A-motor. Der var der to B+ klemmer på generatoren. Netop for ukompliceret at kunne lade på to forskellige batterier som i mange både.

Har nyligt set det samme på en ældre Bukh-motor. 


Finnband

Ja, som Fin helt rigtig siger findes der specielle generatorer der er to B+ terminaler på. Den ekstra er beregnet til der sluttes et ekstra batteri (forbrug) til generatoren så det kan gøres uden specielle relæer og tab af ladestrøm. Hvis du ikke syntes den lader godt nok, undskyld har målt dig dertil) bør du af egen interesse tage den af og sende den til renovation inden den går helt øg. Den type er temmelig pebret i indkøb af ny.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis