Hvilken Termoaktuator skal jeg bruge?

Hej LDS,

Jeg er et nyt medlem, men vi skal jo alle starte et sted, derfor følgende spørgsmål:

 

Jeg står med den lille udfordring at jeg vil til at i gang med at installerere et danfoss living connect system i mit hus.

I den forbindelse er jeg kommet lidt i tvivl om hvilke Termoaktuator jeg skal bruge til det.

Der sidder en termostat på, men uden der står noget videre om hvilken ventil type det er.

Jeg har allerede en gang fået bestilt nogle forkerte hjem(Termoaktuator TWA-A), da jeg lidt havde forstået man bare kunne bruge nogle adaptor til at få dem til at passe. 

Mit eget bud ville være følende:

http://www.wattoo.dk/danfoss-termoa...-460957040

Jeg vedhæfter nogle billeder af den nuværende installation, en installation som jeg fik lavet inden jeg besluttede mig for at jeg ville have danfoss living connect.

PS. jeg er helt grøn på VVS området, men har hørt det skulle være til at installerere selv for de helt grønne. '

 

Håber på jeres hjælp, på forhånd tak! 

 

 


Jakob
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine billeder viser noget gulvvarme, som ikke ser ud til at være termostatstyret, men styret af en enkelt termostat. Hvis det virker som det skal, ville jeg ikke rører det.
Jeg ville koncentrere mig om de termostatventiler, du formentlig har udover gulvvarmen, på dine radiatorer, og lade Living connect styre dem. Gulvvarmen er en træg opvarmningsform, som stort set passer sig selv bortset fra opvarmning fra solindfald.

fase

Hej S. Fabrin,

Tak for dit svar.

Nej gulvvarmen er ikke færdig monteret endnu, da det er en helt ny installation.

Jeg kom desværre bare for sent i tanke om at jeg ville have living connect i det hele og jeg står derfor nu med denne lille udfordring.

Jeg skal alligevel på en eller anden måde have styret gulvvarmen trådløst, så tænker det er mest smart med danfoss living connect, da jeg så kan styre alt varme fra en enhed og fra danfoss APP'en man kan hente dertil.


Jakob
Som jeg forstår dit indlæg vil du styre dit gulvvarme, så det ændrer temperaturen på kredsene på en gang. I stedet ville jeg ændre det, så det var forsynet med termostater i de rum, som det forsyner, og som du så styrede med living connect. Men du skal være opmærksom på gulvvarme er langsomt virkende.

fase

Så har jeg ikke helt fået udtrykt mig ordentlig kan jeg høre! 

Udfra billederne kan jeg godt se det snyder lidt. Jeg har bare i det her tilfælde pillet termostaten af i håbet om at der stod noget med ventil type på den.

Meningen er at jeg vil sætte 4 termoaktuatore på, en til hver af de 4 aktive kredse. Og så lade termostaten der sidder der styre teperaturen på det samlede returløb. 

Ja jeg er klar over at gulvvarme ikke reagere særlig hurtigt, den eneste grund til jeg vælger danfoss her frem for andre varianter er at man kan styre alt samme fra en og samme boks og på den måde sætte ferie mode på det hele på en gang m.m. Det er som sådan ikke i håbet om at kunne spare noget på det.


Jakob
Termoaktuatoren styres af en termostat placeret i det rum, der skal styres. Termostaten i det pågældende rum styrer du så med din living connect. Aktuatoren er i princippet en ventil, som styres af termostaten, idet termostaten styrer on-off. Du kan udmærket lade termostaten, som sidder der i forvejen styre temperaturen i kredsen. Det kunne jo være, at du, af en eller anden grund, ønskede at begrænse temperaturen f.eks. ved gulvvarme i trægulve.

fase
Annonce
Det var nøjagtigt sådan jeg havde tænkt mig det. Den eneste lille udfordring jeg har indtil videre er hvilken termoaktuator der skal bruges på den manifold jeg har fået monteret?
Mit eget bedste bud vil være en TWA-K?

Jakob
Valget af aktuator type afhænger af manifolden.

fase

Dit gulvvarme-anlæg bliver forhandlet af vvs-eksperten. Ring til dem og spørg hvordan du nemmest kommer videre. Du har ventiler med 30 mm omløber og mon ikke danfos har lavet aktuatorer som passer hertil.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis