Ny kædesav

Kan nogen fortælle mig, hvilken forskel jeg vil opnå med en Stihl MS362-CM kontra min nuværdende MS251'er?

Jeg er nemlig belvet tilbudt en 362'er til en fornuftig penge.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis din nuværende MS 251, opfylder dit behov, synes jeg du skal holde dig til den størrelse.
Stihl MS362-CM er jo en kraftigere sav, og dermed også godt 1 kg tunger, selv om det ikke lyder af meget, føles det til gengæld af meget hvis man saver i længere tid.
Men vil du have begge save er du jo godt dækket ind...
Jeg har en Stihl MS241 c-m på arbejde, den er jo stort set magen til din 251, den kan jo klare en del, men saver man meget i tykkere træer, har den jo sine begrænsninger.
Men tag nu ned Stihl butikken og se saven i virkeligheden..
(er det ikke også noget med Stihl ikke tillader deres produkter sendes til køber.)

Vi prøver igen, i morgen --
Det er korrekt. Men hvordan oplever man skærer effekten på den noget større maskine?
Skrevet af Lwest84 på 20-10-2016 12:44
Det er korrekt. Men hvordan oplever man skærer effekten på den noget større maskine?

Har faktisk selv en MS251 som jeg bruger rigtig meget til både flældning og afgrening, grundet dens lave vægt (6,25 kg med standartsvær). 

Det er to forskellige kæder der sidder på de to maskiner, uagtet de begge er 3/8". På MS251 er sværet smallere (Picco kæde) end det der sidder på MS362 (standart 3/8", hvilket betyder at kæden på MS362 tager en bredere spån og dermed kræver sen motor med en større ydelse. Har lidt svært ved og finde vægten på sværet der er monteret på MS362, men den kommer nok til at veje 2,5 kg mere i forhold til din gamle sav.

Med en nyskærpet kæde vil jeg formode skærehastigheden til at være nogenlunde ens for de to modeller. 

Hvis du ikke brug for det 10 cm længere sværd hele tiden, ville jeg personligt beholde MS251'eneren grundet den lavere vægt, selvf. forudsat maskinen er i orden. Og hvis mit problemet var de manglende 10 cm sværd, ville jeg ikke tøve med og sætte et længere sværd på MS251'ren, idet saven sagtens kan slæbe et længere sværd med sine 3 livlige hypper og en skarp kæde.

Men alt er jo relativt med so slige ting. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Min 251'er er med 40" sværd og .325 kæde og er blevet frarådet at forhandleren jeg købte den af, at sætte længere sværd på, da det kunne gå udover kobling og motorhus.
Annonce
Sådan et 40" sværd er også en ordentlig mundfuld for en 50ccm sav :-)
Skrevet af Lwest84 på 20-10-2016 18:37
Min 251'er er med 40" sværd og .325 kæde og er blevet frarådet at forhandleren jeg købte den af, at sætte længere sværd på, da det kunne gå udover kobling og motorhus.

Forhåbentelig er det et 40 cm sværd du har på, og ikke et 40" (40" tommer= ca 1m). 

Så er din kæde/sværd montering uorginal. En .325 kæde har en smule flere tænder end en 3/8", mener det drejer sig om knap 3 flere for hver meter kæde. En .3.25 kæde har et bredere skær end en 3/8"P (orginal MS251 kæde), men er også en smule smallere end en gammeldags 3/8", som er orginal montering på MS362. 

Personligt har jeg aldrig været svoren tilhænger af .325 kæderne, men kan mere kunne se fordelene ved sværets lavere vægt med en 3/8"P kæde (MS251). 

Vil også skønne en MS251 vil have begyndende problemer med og trække et længere sværd med en .3.25 kæde. Men som førhen skrevet, ikke med den/det orginale kæde/sværd.  

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
:-) Ja 40cm, en lille skrive fejl. Men godt opdaget/tolket gutter.

Så du mener jeg vil få større glæde af min nuværende sav med et nyt sværd og kæde ( 3/8P )?
Skrevet af Lwest84 på 21-10-2016 10:05
:-) Ja 40cm, en lille skrive fejl. Men godt opdaget/tolket gutter.

Så du mener jeg vil få større glæde af min nuværende sav med et nyt sværd og kæde ( 3/8P )?

Ja, også i den grad. Og sætte et .325 sværd på en sav med en hurtiggående motor, er efter min sølle mening en stor misforståelse.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Takker for svar. Jeg prøver i første omgang at skifte til anden skærerudstyr :-)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis