Isolering af viktualierum

Hejsa

Jeg har et viktualierum, som jeg er rigtig glad for..
Jeg er dig lidt usikker på, hvordan jeg kan isolere det, for at minimere kulden der trækker gennem væggene til det tilstødende opholdsrum..
Jeg overvejede at isolere på den kolde side (i viktualierummet) men er usikker på, hvad der er smartest, i forhold til fugt?
Rummet går ca en halv meter ned under gulvhøjden i opholdsrummet.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen lyhne,

Der er en del tråde om emnet 'indvendig isolering af ydermur' som svarer lidt til din situation. Er gulvet i viltualierummet under terrænet udenfor ? Smid evt en skitse/snittegning.

Der findes wediplader som er en sikker løsning, men isoleringsværdien er begrænset.

Hvis du har plads nok kan du, måske, afhængig af forholdene, bygge en forsatsvæg af lægter og isolering og gips, og med nogle cntimeters luft fra isoleringen og ind til muren. Isoleringen skal holdes ordentligt på plads så den ikke med tiden slasker ind mod muren....

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Tak, igen, for udførligt svar😃

Det er ét hjørne af huset, der er brugt som viktualierum. Så dette indeholder to ydervægge og to indervægge. Det er indervæggene jeg vil isolere, fordi de er kolde på den side der er ind mod opholdsrummet. (De består af Ca. 10cm gasbeton)
De nederste ca.50 cm i rummet er under terræn.
Jeg ville helst isolere i viktualierummet, for at beholde så meget plads i opholdsrummet som muligt.
Jeg håber at kunne isolere så tyndt som muligt.. gerne under 100mm, hvis det har effekt? Da rummet er ret lille..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg har lige lavet denne imponerende tegning.. de to tynde blå streger er ydermuren, der fortsætter hhv. nedad og til højre..
Jeg håber det giver mening?

 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det gør det (:

Ok....hvis du vil være helt sikker på at undgå problemer, så lader du være at isolere de nederste 50cm (lav evt en hylde som din nye væg så slutter på)....dette er mest, hvis det nederste af væggen under gulvet i opholdsrummet er i kontakt med jord eller kan suge fugt op nedefra...det ville være en fordel hvis du vidste, om der er fugtspærre i bunden af væggen og hvordan der ser ud under gulvet på den anden side...

Men hvis det er leca, som ikke suger ret meget fugt, og det ikke er i kontakt med jord kan du også med rimelig sikkerhed isolere helt ned.

En anden, lidt hjemmebrygget, løsning, er at klæbe 50mm flamingo på muren og klæbe gips udenpå dette. Gipsen kan du holde på plads med karmskruer med hoved, som kan nå ind i gasbetonen (og ikke igennem . ) de skal ikke spændes til, bare til at styre lidt med så du får det plant. Brug fliseklæb som lim. Gipspladerne skal skæres rimeligt præcist til aht brandsikkerheden (jeg er ikke sikker på løsningen er godkendt ift brand, men det er trods alt kun et viktualierum)

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Men gasbeton er jo også isolerende, så du skal nok ikke forvente en voldsom forbedring. Men det hjælper.

Håber det lykkes

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Annonce
Jeg ved ikke, om der er jord under det støbte gulv i opholdsrummet, men forestiller mig det er sparsomt isoleret..
De to ydervægges sokkel er lecablokke, men jeg ved ikke med de indvendige..
Kunne man montere Kingspan Kolltherm K3 gulvisolering? (Lambda ca.22) som vist er lidt i dur med noget eps, i denne sammenhæng, på den øverste del, og måske 10 cm under opholdsrummets gulvniveau, for at minimere kuldebroen?
Det gør mig ikke noget at have de nederste 40cm med fri sokkel, med jord udvendig, det er jo med til at holde den konstante lave temperatur😃

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det kan du godt (: eller wediplader eller Styropor med gips på...det er lidt samme stil alle tre, hvor den sidste er den billigste....men husk at lave det nogenlunde 'brand-ansvarligt', der er forskel på vægge og gulv....dvs gips på (eller 1cm puds, hvis du har mod på det).

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis