Isolering af gulv, uden at grave ud

Hejsa

Jeg har pt. Et trægulv, monteret på strøer.
Under gulvet er der ca. 15cm. Luft ned til et tyndt lag isolering, som ligger ovenpå beton..
Jeg har ladet mig fortælle, at man kan undgå at skulle banke beton op og støbe nyt gulv, og blot lægge et lag ikke-mineralsk isolering ud ovenpå betonen, med gulv udlagt direkte ovenpå dette..
Er der mon nogen af jer, der ved mere om dette?

Det er for at danne mig et overblik over vores forestående arbejder herhjemme.. den ovenstående løsning var bare en del mindre omfattende end en opbakning af de godt 55kvm beton😃


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hejsa Jeg har pt. Et trægulv, monteret på... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og lad mig endelig få bud på, om det i virkeligheden vil give lige så meget(gerne mere) effekt at få isoleret de massive ydervægge (og/eller den massive sokkel)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg tror den står og falder lidt med, om man i praksis kan lave en tæt nok dampspærre....hvad mener du csm ?

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hov! Jamen du skal uden tvivl sætte isoleringen af ydervæggene som en høj prioritet hvis det samlet set skal give mening ! Jeg ville bekymre mig mere om ydervæggene, end om jeg skulle nøjes med 70mm i gulvet (:

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Havde det været idag, havde jeg nok lavet en facadeisolering af mit hus fra 1887...men jeg valgte at isolere indefra med 200mm....først 150mm med mellemrum ind til de (skæve!!) mure. Her flugtede mit skelet så med kanten af betongulvet så min kantisolering mødte min vægisolering nede ved gulvet. Herpå damspærre klæbet til gulvet og så yderligere 45mm iso mellem vandrette lægter (cc=40cm) og gips lodret. Den nederste vandrette lægte blev trykket godt ned imod dampspærre+foliklæber så det samtidigt blev en helt tæt klemt samling.

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Isolerings prioritet, hvis du ønsker den bedste besparelse.
Loft > yder vægge > gulv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ok.. det er blot et spørgsmål om at vi overvejer at lave nyt køkken, og der er jo ingen grund til at sætte dette op ovenpå et gulv, der alligevel skal rives op et år senere..
Vi har pt. Dette på tegnebrættet, og er meget i tvivl om prioriteringen..
Målet er primært at komme fodkulden til livs😃

-ny let facade mod nord (to sider af denne del af huset er med let facade, de andre to med Gasbeton. Den ene lette er udskiftet i år)
-op ad den gamle lette er køkkenet monteret, så det giver mening at lave nyt køkken sammen med denne.
-udvendig isolering af massive ydermure
-udvendig isolering af massiv sokkel
-isolering/bestøvning af gulv (som talt om her i tråden)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Få endelig gulvene ud af verden. Det er første tunge punkt, men det hele virker mere overskueligt den første morgen man træder ud på et nyhærdet betongulv

Når i klogt vælger at isolere udvendigt, så kan i også meget tidligere i processen begynde at indrette jer og 'få et liv' (: Sidder iøvrigt halvanden meter fra et blotlagt terrændæk, måske jeg selv skulle tage mig sammen fremfor at rådgive andre !

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Så du ville banke skidtet op og støbe nyt, med 3-400 mm isolering? Og hvad dertil hører.
Derefter lave facaderne?

Hehe.. jeg sætter nu pris på du lader betonen hærde lidt længere😋

Hov, troede du skrev et betongulv.. Sorry..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det er nummer 1....alternativt lægge ovenpå og støbe. Meeen, når nu du alligevel skal igang og hvis du har venner, trillebører og trailere...det er nu fedt at vide du har lavet noget, der lever op til nutidige standarder...du vender aldrig tilbage og laver det om. Men jeg indgår selv kompromisser, og så er kunsten at sige 'det er dobbelt så godt som før' (:

Held og lykke med det (:

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også