Lim til alm gipsplader ???

Hej videnscenter Danmark !!

Findes der en lim som binder på gips....? jeg vil gerne undersøge muligheden for at lime endestødene på almindelige gipsplader ? De skal selvfølgelig blæses rene for støv først....

....eller er spartel det der hæfter bedst ?

Skulderklap,
Henrik

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man bruger ikke lim på almindelige gips plader. Der bruger man sandspartel, og papirstrimmel til armering.
Der er nogle fibergips plader som skal limes sammen, men det er et system som producenten har lavet dertil.

Derudover tror jeg også at det ville blive noget rigtig skidt at lime på den rå gips kant, det vil ikke holde noget. Gips er meget porøst, og det er den karton der er på begge sider af gipsen, der gør den stærk.
Spartelsamlinger er vejen frem - hvis det udføres korrekt med papirstrimmel vil brækstyrken være større end selve pladen.

Du kan lime kortkantsamlingerne på fladen imod første lag - det giver en meget stærk samling.

Husk at endestødende ved kortkanterne skal affases og samles indtil 2-3mm afstand + endestødende skal have forankringsgrunder inden du begynder at spartle - ellers suger gipsen vandet ud af spartelmassen for hurtigt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ok, tak for jeres input . Jeg kan godt forstå nybegynder-alarmklokkerne ringede da i læste mit spørgsmål. Nu er jeg som bygningssnedker ikke helt grøn ud i gipsarbejde, men det var mere for at undersøge muligheden for yderligere at forstærke samlingen og samtidig prime enderne inden spartling (ved kun ét lag) (: Meeen der er jo nok en grund til det ikke findes, som du også var inde på illisher

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Hvis du vil lime papiret sammen så er alm. snedkerlim fra hylden vel ok. Det er pap/papir og snedkerlim virker fint på papir. Min unger limer alt med mit hvide trælim.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
et godt forslag er at grunde endesamlingerne med microgrunder inden du spartler , og du har selvfølgelig affaset kanterne , og husk ingen knasfuge , der SKAL altid være lidt mellemrum mellem pladerne .......... alt iflg gipsmonteringshåndbogen ............

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Tak tak(: Nå, jeg lavede nogle tests....det viste sig, at alm fermacell lim til fibergips var det, der bedst hæftede gipskant mod gipskant (ikke papir mod papir)....det gav en samling, som godt kunne brækkes fra hinanden uden stort besvær, men som alligevel fikserede pladerne fornuftigt.

Jeg tror det vil mindske risikoen for revnedannelser i endesamlinger ved 1 lag gips (garager mv), men nok ikke besværet værd.

Spørgsmålet opstod egentlig, fordi jeg undrede mig over, at maleren gør så meget ud af at forstærke langsgående samlinger (spartelkanter), hvorimod endesamlingerne kun får spartel på mit loft.

Iøvrigt vil jeg påstå, at papirarmering er overflødig, hvis gipspladernes spartelkanter stødes sammen med hvid lim - hvad mener i ?

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også