Valg af mærke - kombirelæer og pris

Har kig på siemenS og legrand kombirelæer til min elinstallation. Hvad er bedst? Og hvor er de set billigst?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er en almindelig husinstallation synes jeg ikke kombirelæer (automatsikr. + hpfi) er særlig godt. 1. har der været problem med nogle så de er tilbagekaldt. 2. er det rart at vide om det er overgang, eller kortslutning/overbelastning der er skyld i udfald.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 19-10-2016 21:46
Hvis det er en almindelig husinstallation synes jeg ikke kombirelæer (automatsikr. + hpfi) er særlig godt. 1. har der været problem med nogle så de er tilbagekaldt. 2. er det rart at vide om det er overgang, eller kortslutning/overbelastning der er skyld i udfald.

Men er det ikke netop det der er rart. , så er det vel kun gruppen der er overgang i som slår fra eller ikke resten. Eller hvordan? Selvf man ved ikke om det er sikring eller hpfi der går...

Det er en alm husknstallation.

Men hvad er bedst hvis man skal vælge

Vi har en del AEG på arbejde, dem har der aldrig været problemer med.

Her i 1 faset udg.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg bruger dem i installation på en fabrik. Der sidder der strømskinner langs loftet, og der skal så monteres en afgangsboks på til hver maskine. Der er så kommet regler om at der skal HPFI på alt op til 16A sikr. (Det der er større er sikret på anden måde) Men i den afgangsboks er der kun plads til 1 4 pol gr.afbr. Så er det af pladshensyn der kommer kombi relæ ind.
Har du et eller 2 hpfi og så automatsikr. Kan du altid slukke for alle sikringer - slå hpfi til og tænde for 1 gruppe ad gangen så ser du alligevel hvilken gruppe der er overgang på. Og du kan kende forskel på overgang og overbelastning-.
Jeg ville vælge separat hvis pladsen tillader det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 19-10-2016 23:09
Jeg bruger dem i installation på en fabrik. Der sidder der strømskinner langs loftet, og der skal så monteres en afgangsboks på til hver maskine. Der er så kommet regler om at der skal HPFI på alt op til 16A sikr. (Det der er større er sikret på anden måde) Men i den afgangsboks er der kun plads til 1 4 pol gr.afbr. Så er det af pladshensyn der kommer kombi relæ ind.
Har du et eller 2 hpfi og så automatsikr. Kan du altid slukke for alle sikringer - slå hpfi til og tænde for 1 gruppe ad gangen så ser du alligevel hvilken gruppe der er overgang på. Og du kan kende forskel på overgang og overbelastning-.
Jeg ville vælge separat hvis pladsen tillader det.


Huset er fra 2007. Der er ikke autosikring. 5 grupper samt to kraft grupper og kun et hpfi relæ. På to af grupperne er der 8 ledninger, så vil nok have det udvidet med 3 grupper mere...

Jeg vil bare gerne have at fx køleskab aldrig slukker
Annonce
Det sidste kan du ikke 100% sikre dig imod. Men ved at have f.eks. 2 HPFI relæer, og så kun have "det vigtige" på den ene, så øger du chancen væsentlig. Det udvendige lys, havelamper, juletræskæder, forlængerledninger manden har glemt udenfor m.m. er noget af det risiko fyldte

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så fik jeg kombirelæer på det hele. 6 x 1 pols 13 a plus 2 x 3 pols -16a samt en 3pols 13 a.

Det blev mærket fra italien Clem... Det var det elektrikkeren havde med. og så fik jeg lavet således at køleskab sidder alene med min alarm... dvs. jeg får sms hvis strømmen går der. plus min spildevandspumpe og grundvandspumpe sidder også alene nu med deres alarmsystem - svs. også sms her.

nogle af sikringerne var den 14 ledninger i - ved ikke om det kan skyldes jeg har smarthouse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis