Manglende træk i skorstenen

Hej alle.

Der er opstået er træls problem her hjemme hos os. Der er pludselig manglende træk i skorstenen. Jeg har ikke lavet om på noget og har fyret på det i snart 4 år. Det er koks jeg fyrer med. Forstår bare ikke hvordan problemet pludselig er opstået.

Håber der er en der har en idé.

Mvh

Henrik.
Hej alle. Der er opstået er træls problem her... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
OG hvad gjorde du så, eller kom det bare ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg lod den stå og ryge et par timer med alle døre åbne og så stoppede den. Troede først det var gået ud men så var der kommet et fint glødelag igen. Smed så lidt koks på og har lige kigget til det og det brænder. Ikke ret meget blus på Men den varmer da :-) fik også tjekket skorstenen og der var umiddelbart ikke noget.

Ok: gjorde ingenting  det var da nemt


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja og lidt mystisk. Men nu må jeg se om der er gang i den i morgen. Tak for hjælpen herinde.
Ol = Ok

Det manglende træk bør nu alligevel undersøges, for i kedlen og i hele aftrækssystemet bør der være undertryk, ikke alene af hensyn til røgtransporten, men også af hensyn til sikkerheden mod at røg siver ud fra ildstedet, røgrøret eller skorstenen til de omgivende rum.
Annonce
Nå den står stadig og tøffer lige så stille. Kommer ikke over 40 grader. Nå jeg kravlede op på taget og lyste ned i skorstenen og så havde fruen et spejl i bunden. Ikke meget lys der endte der nede. Skorstensfejeren er tilkaldt :-)synes bare det så fint ud da jeg kiggede nede fra og op.
Jeg brugte på et tidspunkt et kamera til at tage billeder med blitz fra renselemmen i bunden og op igennem skorstenen. På billedet var det muligt at se helt op til lysningen.
Jeg kan se to senarier for mig 1. skorstensfejeren har glemt kosten i skorstenen, underforstået der må være et fremmedelegeme i skorstenen. 2. Eller at efter skorstenen er blevet fejet for sod og aske, er evt. glanssod blevet blotlagt, som der så på et tidspunkt er gået ild i (skorstensbrand) og har udvidet sig.
Der er åbenbart en lille ujævnhed i min skorsten hvor der så har samlet sig en masse sod og det er så blevet vådt hvor det har stoppet skorstenen. Nu der hul og fyret kører som nyt. 😀
Denne ujævnhed må du så enten havde hugget væk eller glattet ud med noget mørtel. Ellers kunne det gå hen og blive et tilbagevendende problem. ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis