Behandling af egetræsstolper 15*15cm

Håber det er ok jeg spørger.
Har 14 egetræsstolper. 15*15 cm.
De skal bruges til en pergola.
6 af stolperne skal ned i jorden. 90cm.
Hvordan vil i anbefale af behandle stolperne? Og behøver de egentlig behandles?

Tak for hjælpen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke med imprægneringen..
Men det er vigtigt du sætter den i sand, så de holder de bedst.

Vi prøver igen, i morgen --

De stolper der skal i jorden, ville jeg sætte i en spand, med træbeskyttelse, og lade endetræet trække alt det træbeskyttelse til sig de overhovedet kan, lad dem gerne stå i spanden i flere uger.
Når de skal i jorden gælder det om at grave et hul der er 10-20 cm dybere end du har brug for, og så fylde grus i dette stykke, så sætter du stolpen og fylder/stamper grus omkring stolpen indtil du er sikker på at den står fast.
Nu har du skabt de bedste betingerser for dit træ, fordi alt vand vil blive drænet væk. 

Om du vil give selve stolperne træbeskyttelse, er jo mere en smagssag... egetræ kan holde i mange år uden at give det noget, men om det er kønt at kikke på, det er jo en anden sag

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Man kan læse at de gamle vikinger (nordboerne) brugte fiskelim, fiskeolie, linolie (hørfrø) og trætjære til deres langhuse.
Og man brugte også at svide dem af i et bål.

Derved koger trætjæren ud i de yderste lag og virker som imprægnering.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også