Udskiftning af døre og karme i ældre hus

Jeg skal have udskiftet døre og karme i huset.
De gamle døre er 200cm høje så jeg har tænkt mig, at save 4cm af højden på de nye døre og af karmene da de er indkøbt som standard mål på 204cm. Det skulle der vel ikke være noget i vejen for? Det skal siges det er de billige celledører.

Derudover er de karme jeg har fået fat på 12,8cm tykke og de gamle karme er kun 12cm. Er det et problem, at dække de sidste 4mm på hver side med gerigten?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan naturligvis godt save af celledøre, men det bliver noget hø. De er lavet med en træramme rundt med 2 tynde plader limet på. For at holde afstand imellem de 2 plader er der celler ( pap ) Hvis du skærer 4 cm af bunden på sådan en kommer du sikkert op til cellerne, og det er hult op under. Det ser ikek godt ud og døren bliver meget svag. Men du kan jo være så heldig at hullet i muren er større end du lige regner med.
Tykkelsen på de gamle gerikter har ingen betydning for de nye. Det der har betydning er murens tykkelse. Gerikter må ikke være tykkere end muren, så kommer de ikke til at sidde ordentlig ind imod mur/tapet


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nogle har haft gode erfaringer med at save af celledøre for oven, og så få den originale træliste renset for sideplader og lim, og så mase papcellerne lidt sammen, og  lime trælisten i igen.
Hvis du ikke har købt dørene endnu, så køb lyddøre, de er meget mere stabile, som jeg husker er de massive, og så støjdæmper de jo meget bedre.
Bauhaus har dem ofte til godt 400 kr. når de er på bud (uden karm)


Vi prøver igen, i morgen --

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 17-10-2016 19:17
<p>Du kan naturligvis godt save af celledøre, men det bliver noget hø. De er lavet med en træramme rundt med 2 tynde plader limet på. For at holde afstand imellem de 2 plader er der celler ( pap ) Hvis du skærer 4 cm af bunden på sådan en kommer du sikkert op til cellerne, og det er hult op under. Det ser ikek godt ud og døren bliver meget svag. Men du kan jo være så heldig at hullet i muren er større end du lige regner med.

Tykkelsen på de gamle gerikter har ingen betydning for de nye. Det der har betydning er murens tykkelse. Gerikter må ikke være tykkere end muren, så kommer de ikke til at sidde ordentlig ind imod mur/tapet</p>


Karmene er desværre købt 8mm for tykke i forhold til væggen. Og det var det jeg er mest bekymret for om man kan lave pænt med gerigter de vil jo side lidt skævt da karmen vil være 4mm bredere.


Som je_ns nævner har jeg også læst at man har haft held med, at korte af dørene. De er heldigvis ikke pokkers dyre hvis det absolut ikke kan lade sig gøre.
Så få savet/høvlet 8 mm af karmbredden..

Vi prøver igen, i morgen --
Gerikter sømmes på dørkarmen og vil gerne sidde vinkelret ud fra denne. De smyger sig ikke ind til væggen f sig selv. Er væggen lidt tykkere end karmen, presses de imod væggen som de skal. Du er nok nødt til at save eller høvle de 8 mm væk. Når du skal forsøge at save i dørpladen er en dyksav det bedste, kan også bruges til at tage et stykke af karmen. Er du omhyggelig kan en retskinne, et par skruetvinger og en god håndrundsav også bruges.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg takker for alle råd. Jeg har luret lidt på karme og gerigter rundt omkring og er kommet frem til jeg vil forsøge, at montere karm og sætte gerigter på uden og afhøvle karmen og så køre en lille acrylfuge i mellemrummet der bliver mellem væg og gerigt . Det er "kun" 4mm.
Jeg må se om det ikke lykkedes med et nogenlunde resultat.
Det kan du sagtens kasper ! Husk lidt lim i dine 45 graders samlinger på gerigterne og en lille dykker ned ovenfra så samlingerne bliver ved at stå pænt (: Og køb ikke en for billig acryl...gør det evt. i to omgange, acryl svinder meget og så kan det godt komme til at se lidt tarveligt ud, afhængigt af hvor kræsen du er ...

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis