ATAG gasfyr og problemer

Hej Forum

 

Jeg har før haft et indlæg herinde omkring mit fyr.

Tillader mig at startet et nyt, for at det ikke bliver for rodet.

 

Jeg flyttede sidste år ind i et hus fra 1955 som er i 3 etager. ca. 220 kvm. i alt.

Det var ikke isoleret.

Jeg fik det isoleret op til max. (hulrum,skunk og loft).

Gasforbrug gik da også fra forrige ejers 33.000kr. til nu under 15.000 kr.

Mit Gasfyr er et kondenserende ATAG HA5003 fra 2002 med udeføler.

Jeg har følgende problem, som er ret irreterende:

Ind imellem går fyret i en blokeringskode BL11, som vist kort beskrevet går ud på at returvand er for varmt.

Fyret kører så i noget minimum kørsel. men huset bliver ret koldt.

Vejl. siger noget a'la det her ved BL11 fejl.

------------------------------------------------

max. gennemsnitlig ΔT på fremløbs- og returføler på centralvarmen overskrides gentagne gange. Drift er normalt mulig for varmtvandsforsyning under blokken. Pumpen fortsætter med at arbejde med mindstekapacitet under blokken.

 

check gennemstrømning i anlægget se installationsvejledningen for de hydrauliske forbindelser til kedlen mulige årsager: (radiator) afspærringsventil lukket eller vandfilter blokeret

----------------------------------------------------

Min gasmand siger jeg bare skal have termostater op på 4 og lade udeføler styre temp.

Men jeg synes ikke den gør det. Sætter jeg alt på 4 bliver det monstervarmt i huset.

De står på 3 og jeg holder de der 20-22 grader afhængig af rum.

 

Den her vejl. er vist ikke til lige min model, men ligner utrolig meget.

http://www.ngfdistribution.dk/fileadmin/ngf-distribution/filer/Atag/Referencemanual.pdf

Det er her jeg har fundet vejl. om BL11 fejl.

 

Jeg synes også der er nogle andre små problemer som kolde radiatorer mens varmt vand varmes op o.s.v.

Ting jeg ikke oplevede hvor jeg boede før med en nyere gasinst.

Så da fyr er gammelt kunne jeg jo tage spring nu og skifte. Men vil helst vente lidt og se om jeg skal have noget helt andet end gas.

 

Men er der en her der kan guide mig i hvad jeg bør gøre med fejlen, hvis min gasmand ikke rigtig kan / vil?

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan ikke rigtig hjælpe dig med fyret, men måske det var værd og overveje om der ikke skulle en ny erfaren "gasmand" ind over ???

Og dog alligevel ,måske er føleren eller forbindelsen på returen periodisk defekt ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif

Lige min tanke...men ikke mange der kender ATAG.
Men principperne er nok de samme som de andre.
Så det er vel blot at den nye mand skal sætte sig ind i fyrets måde at betjenes på.
Hvis du får det for varmt i huset er det sikkert fyrets kurve der skal justeres. Og det på sådan en måde at udeføler ikke "bestiller " så meget varme. Men det kan naturligvis også være udeføler der er defekt. Kan naturligvis også være retur føler, men du må kunne se retur temperatur et sted. Jeg læste ikke hele brugsforvirring igennem, men så dog at der var et skema over hvor meget du bør afkøle vandet.

Når man har kondenserende gasfyr må retur temperaturen ikke være for høj. Det er det "kolde" returvand der skal udnytte de sidste % i fyret ved at kondensere den vanddamp der ellers ville slippe ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

ja jeg kan huske du var inde på noget lignende sidst.
Jeg finder en gasmand der kan hjælpe mig, da jeg ikke tror på jeg kan selv :-)

men tak for tips..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis