Fejlfinding indbygningsspot?

Jeg har et 230V indbygningsspot, hvor den ene af de tre spots er gå i udu. Det er første spot på strengen, så kablerne i væggen er i orden. Min teori er at det kan være samlingen i toppen eller i fatningen, som er gået, men hvordan finder jeg lige ud af det?

Kan jeg f.eks. åbne samlemuffen og se om ledningerne ned til fatningen sidder ordentlig fast?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bare hive lidt i ledninger, så opdager du hvis der er en der er løs. Men oftest er det pæren der er sprunget, også selv om man har prøvet en anden. Måske var den også sprunget. Så prøv at sætte den mske defekte pære i en der virker, og en der virker hen i denne. Husk at lamper skal have været slukket et stykke tid inden, de er uhyggelig varme
Måske er det fjedre i fatningen der ikke kan nå ind til stikben på pære.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg gætter på at det er fatningen det er galt med.
Enten er en ledning "faldet" af eller også er der ikke forbindelse til lyskildens sokkel i "benene" i selve fatningen.
Kan du ikke måle 230V i fatningen, så er det enten forbindelsen i selve fatningen, eller ledningerne til den.
Det er rimeligt nemt at tjekke med en målepind (ikke en polsøger).

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Har lige prøvet med en pære, som helt sikkert virket (tog den fra en af de andre spots). Efter den havde været i det defekte spot virkede pæren ikke mere. Det er som fatningen dræber pæren på en måde? Er det nogen der ved om det kan være en mulighed at fatningen er i stykker og dræber pæren, men ikke påvirker resten af strengen (de andre spots)?

Det der med at en fatning kan ødelæge pæren er noget vi elektrikere sådan smiler lidt af indeni os selv. Det mener jeg ikke kan lade sig gøre. Med mindre du fysisk kan se at det ene ben er knækket i pæren. Så må du jo prøve at måle med et voltmeter om der er spænding på de 2 klemmer som pæren skal nå.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvorfor tror du at nullen er løs?
og mener du i installationen eller i det spot??

 

Skrevet af sinkodingo på 16-10-2016 20:06
nullen er løs

 

Altså i selve spottet? Enten i samlemuffen eller i fatningen?

 

Det kan jo være nullen sidder løs i fatningen. Så den får ren fase derved går lyskilden i stykker
"ren fase"? Det udtryk har jeg ikke hørt før
sinkodingo
Hvis lyskilden får ren fase fordi nullen mangler, går der ingen strøm og dermed kan pæren ikke lyse. Så det kan ikke på nogen måde gøre, at pæren ødelægges. Pæren kan kun ødelægges, hvis spændingen er for høj, og det kan vel ikke forekomme, når den ene ledning mangler.
At lampen kan gå i stykker, når den bliver flyttet fra en lampe til en anden, er en kendt sag. Problemet bør findes ved måle på fatningens kontakter. Jeg gætter på at fatningen bør skiftes.

fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis