Hvilket håndtag på vandmåler?

Jeg mangler nogle håndtag på begge sider af min vandmåler så jeg kan lukke for vandet, men hvilke og hvor køber man sådan nogle håndtag?

 

 


Jan
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hejsa ............. ved min måler sidder der bare alm kugleventiler med et rødt håndtag der kan drejes 1/4 omgang ........ de fås vist i ethvert byggemarked ..
og forresten velkommen til dette forum ............

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Det er de såkaldte skydeventiler der er monteret på dit vand: http://www.vvs-eksperten.dk/vand/ventiler-aftap/kuglehaner1/skydeventil

Har aldrig set man har kunne købe løse "håndtag" til de modeller. Der skal du nok købe en hel ventil i stedet og kun bruge betjeningshjulet med tilhørende skrue.

Du kan i nød bruge en 4 eller 6" svendsknøgle til at åbne/lukke. Vær opmærksom på ventilen skal drejes 5 omgange fra åben til lukket.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for gode svar. Jeg tror Nitter har ret i at jeg skal bruge håndtag fra "skydeventiler", men de er dog ikke ens hvilket jeg synes er mærkeligt. Den ene er firkantet i enden og den anden har gevind (se billeder). Nogen ide om størrelse på skydeventiler?

Ps: Jeg har kikket efter de røde håndtag. Jeg er ret sikker på at de ikke passer

 


Jan
Skrevet af JanRing på 15-10-2016 22:57

Tak for gode svar. Jeg tror Nitter har ret i at jeg skal bruge håndtag fra "skydeventiler", men de er dog ikke ens hvilket jeg synes er mærkeligt. Den ene er firkantet i enden og den anden har gevind (se billeder). Nogen ide om størrelse på skydeventiler?

Ps: Jeg har kikket efter de røde håndtag. Jeg er ret sikker på at de ikke passer

 

Kan godt se nu de er forskellige. Kender ikke den type, med den grønne plasticdims. Og kan faktisk ikke engang gennemskue, hvordan et "håndtag" skal monteres for du kan lukke. Det er så godt der "kun" skal en hane til at lukke for den syndflod, der eventuelt kan opstå efter et brud på husets installationer.

Størrelsen ligner en 3/4". Prøv og mål udvendig diameter på et af de ganvaliserede nippelrør for ..............   

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
det er som nitter skriver. skydeventiler.
Den højre ser noget voldtaget ud efter brugen af en rørtang ?
det nemmeste er nok at bruge en rørtang eller skifte dem til noget nyt komplet.
Hej.
Jeg tror ret sikkert at den med det grønne er sådan en her https://www.lavprisvvs.dk/Roer-Fittings-Stopventiler-Pipefix-varianter--Stophane-med-aftapning-1-195148.html?gclid=CP29uLLf3s8CFcTNcgodZ5QAwg.
Jeg tror ikke at det er en skydeventil. Men hvis du får fat i den rigtige og kan lukke for vandet ude i jorden så kan du skrue indmaden ud og skifte det med den nye.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja den med det grønne, ligner en sædeventil, men som den spindel ser ud, kan du nok ikke nøjes med et nyt håndtag.
Engang kunne man købe, en ny indsats med spindel, pakning, og håndtag, så kun ventilhuset blev genbrugt, det kan man jo nok ikke længere.

Men skydeventilen ser jo fin ud i spindlen, så finder du et håndtag til den, skulle det vel også være nok, du behøves jo ikke at lukke begge haner.
(dog kan gamle skydeventiler, have svært ved at lukke 100% tæt. )

Vi prøver igen, i morgen --
Den grønne har haft riller under gevindet - det har den kun i beskeden grad nu. Skift dem ud. Selv om du finder et håndtag til den anden, revset stadig en gammel Svend. Det er aurtoriseret vvs-arbejde, men det ved du godt ;-)

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Nej det er klart det kommer an på hvor vigtigt man synes det er. Men kan man lukke før den hane med det grønne så skulle det være muligt at skrue indmaden ud og ta det med hen til en vvser og høre om han har en hane tilsvarende og så bare skifte spindel med pakning. Det ser immevæk ud som om den går noget trægt så forknoklet so den er.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis