Fejlfinding på Lys automatik

Hej El-folk!

 

Har været igang med at fejlfinde på noget udendørslys. De to ledere, brun og blå (billedet) har en tidligere elektriker frakoblet, da HPFI-relærne kobler ud (se billede) Sådan som jeg har forstået det har de 6 udendørsarmaturer aldrig været tændt Grundet HPFI fejl.

Har dog ikke megget installationen endnu, da jeg ikke har haft mulighed for det. Har sat brun og blå leder på den lysgruppe der er tilsluttet det andet udendørslys, og de 6 armaturer fungerer fint. Så jeg tænker det måske kunne være for meget lækstrøm til jord fra armaturet til HPFI-relæet?

Det skal siges der lige er blevet skiftet om til LED belysning. Det drejer sig om  20 armature samt en masse G24D (250 stk ca) Men da det aldrig har virket med den nuværende lysstyring (Luxstat control 78-000)

Så har det ikke noget med skiftet til LED at gøre.

 

Nogen forslag?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kan sagtens være en lækstrøm i perioder med meget regn, som så ikke overstiger HPFI relæets grænse i magsvejr. Der kunne godt være plads til en 2 polet HPFI relæ der udelukkende forsyner det udv. lys. Så er det knap så irriterende når det kobler ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det sjove er at hpfierne slår med det samme når jeg installere de to ledere over på kontakterne. Så det er ikke en periodiskfejl, F.eks grundet regnvej.

Man kunne måske udskifte det nuværende 40A hpfi med et 63A?
hpfierne???
er der flere der falder ud?
ser ingen ide i at udskifte hpfiet til 63a, medmindre du har målt at den er overbelastet?

 

A skifte til 63A hjælper ikke det mindste. Du har en lækstrøm og den overgang skal findes, hvis det ska kome til at virke. Kan du koble dele af det udvendige lys fra og så se om det kan virker. Så kunne du jo på den måde indsnævre området du skal lede efter fejlen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som Erik skriver, så skal du i gang med at fejl finde..
Det gøres ved at skille dine lampers kabler fra, midt på og så sætte det til. Hopper relæet, ved du at det er i den ende der er tilkoblet fejlen ligger(og gør det ikke, så er det i den anden ende) . Så skiller du igen midt på, og kan så igen konstatere om det er før eller efter dit "brud", dermed kan du forholdsvis let snævre det ind til en eller to lamper, som du så kan fokusere på.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
ja der er et 2 -polet hpfi samt et 4-polet.

ja der er mulighed for at koble noget af det andet udendørslys fra. F.eks G24D Måske fejlen kunne ligge i dem?

Lederene i nogen af armaturerne var ikke super gode
Er med på man kan skille installationen på midten. Der er bare sindssyg mange armature. Jeg tænker bare når alle armaturerne fungere. På nær når man tilslutter de 6 udendørs armaturer. Kan det være at HPFIerne bare bliver overbelastet?
Nej, den bliver ikke overbelastet, Et Hpfi relæ slår ikke fra ved overbelastning, med mindre det er en kombineret HPFI og automatsikring.
Men du har jo allerede fundet fejlen ! " Alle armaturer fungerer " så de 250 stk ! behøver du jo ikke at spekulere over mere . " På nær de 6 udendørs" Så er fejlen jo i dem. Adskil det på midten, så du kun tilslutter 3: fungerer det så tag 1 eller 2 mere med Det er måden også når man megger på det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Synes bare det skulle være lidt underligt at fejlen skulle være i de 6 armaturer. Da jeg har tilsluttet den lysgruppen hvori automatikken er i. Hvor de tænder uden problemer, man burde jo formode at Hpfierne også vil slå hvis fejlen lå der. De gamle Armaturerne er desuden skiftet helt ud med nye led armature.

Har du nogle udendørs stikkontakter, de  kan være fejlkilder, især hvis der er noget tilsluttet til dem.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis