Jording i ny uderstue

Hej
Er ved og lave ny uderstue, og skal have noget strøm her ude, der sider 2 stikkontakter på 2 værelser som jeg har tænkt mig og borde ud og så sætte 2 nye stik. Men det er et gammelt hus så der er ingen jord. Er det så lovligt? Det samme til mine lampesteder. Skal der være jord trukket?

Tak på forhånd👍
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kort sagt siger reglerne at du må etablere op til 2 nye stikkontakter eller lampeudtag, uden at der skal fremføres en beskyttelsesleder. Så hvis du skal have 2 stikkontakter og 1 lampeudtag så er du oppe på 3 enheder, og der skal derfor trækkes en beskyttelsesleder (jord) med rundt.
Hvis du har en virksom jord i din tavle, er kan du trække et nyt kabel fra tavlen, også til de nye kontakter og lampeudtag.
Du kan også banke et jordspyd ned i haven ved siden af udestuen, også trække en jordleder ind til dine kontakter derfra. Så er de beskyttet.
Kan man bare trække jord til lampeudtagene, og så lade de 2 stik være som det er ?
Man kan altid prøve at springe over hvor gærdet er lavest. Sætter du stikkontakter op uden en beskyttelsesleder i, SKAL den afdækning du sætter på kontakten kun være med 2 huller. Det vil sige du ikke kan sætte et stik i hvor der er et jord ben på.
Men det kote af det lange, som jeg tolker reglerne så er svaret nej. Du må ikke nøjes med at trække beskyttelsesleder til lampeudtaget, og undlade det til de 2 stikkontakter. Da du jo udvider installationen med mere end 2 enheder.
Du kan lige så godt trække jord ud til den eksisterende stikkontakt hvor du vil trække strømmen fra.
Det giver god mening at trække jord med rundt, det er jo ikke bare en åndsvag regel der er lavet for at genere folk.

Vi prøver igen, i morgen --
Og man køber stort set altid kabel med jordleder, så det er sikkert bare et spørgsmål om at hente strømmen ude ved sikringstavlen. Og kabel koster "næsten ingeting"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Glem lige den med jordspyd i haven.....
Der skal kun være en jordelektrode, som går til PE skinne i el-tavlen, og videre derfra til stikkontakter, lampeudtag etc.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis