MGM pillefyr kontra gl Multi 22

Jeg har siddet og kikket lit på diverse pillefyr forums, og kan se at et MGM comfort pillefyr vist er det flest syntes er godt.

 

Vi har i dag et Multi 22 fra VVS eksperten, monteret på en viadrus keddel. Det er købt tilbage i 2005 så vidt jeg husker, og køre som fint - det har kun fået skiftet et par el tændere eller tre i den tid vi har haft det.

Der står at det er på 22kw, og det er monteret på åben ekspansion, da det også er muligt at fyre med brænde i det.

Vi har dog altid fyret med træpiller fra DLG.

Vi bruger godt 8-10 paller piller om året, vi bruger også fyret til at varme vand op om sommeren hvor det starter to gange i døgnet (via tænd sluk ur)

Jeg går og tænker at skifte fyret ud til sommer (der er det lettest) da jeg regner med at vil have taget den åbne ekspansion fra på loftet og sat tryk ekspansion på, så vores nye Aplha pumpe kan komme til at køre på auto adapt - pt køre den på laveste trin det virker fint.

Det kan jo ikke være det store i at tage det gamle fyr ned (varme ind/ud) plus skorstens rør), fjerne den åbne ekspansion og montere den lukkede der hvor den gamle sad. (self godkendes af skorstensfejer inden det startes)

Varmtvandsbeholderen på loftet er også en gammel sag fra så vidt jeg ved 60-70'erne, så måske man skulle skifte den til en mere moderne, jeg går ikke ud fra at et MGM pillefyr kan klare brugsvand og radiator i sig selv?

Hvad mener i at man ville spare ved at skifter når man sætter et mere effektivt fyr op... og vil et 15kw ikke være nok? vi har godt 200kwm fordelt på en landejendom med isolering på loft og i væg.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor mange kg piller bruger du max. på et døgn, eller i det tidsrum af et døgn fyret køre?

Så vil et 15 kw nemt kunne klare behovet - faktisk er du tæt på at et 10 kw kan klare opvarmningen.

OK det mente jeg også at det burde kunne klare det.. man er jo ked af at købe et for lille men også et for stort.. Så skal jeg bare ha hittet ud af om det ellers kan svare sig et mgm pillefyr på 15kw koster jo alligevel 33.000 plus det løse...så det ender nok op i de 40.000 det er os mange penge nu da det gamle multi 22 stadig køre...
MGM er vist et rigtig godt pillefyr. Selv har jeg et Scotte der fås til lidt lavere pris og jeg er meget tilfreds. Nuvel der skal "pilles" lidt ved fyret en gang i mellem men så keder man sig ikke. ;-)
Annonce
..nu kender jeg ikke virkningsgraden på et multi 22 men forskellen på det og så et nyt pillefyr skal selvfølgeligt tages i betragtning for at finde afskrivningsperioden.
Ang virkningsgrad på mit multi 22 så har jeg fundet det der https://www.nhbioservice.dk/images/dokumentation/brugsvejledning_multi_22.pdf

På side 2 står der Virkningsgrad op til 82% - så spørgsmålet er så om den kommer der op, det er nok med pinlig ren keddel...
I bedste fald vil du nok kunne regne med at spare godt 12-14% i piller. så spørgsmålet er om det kan betale sig så længe fyret ikke trænger til udskiftning.

Hej.
Var det ikke dig som havde en akkutank med indbygget vvb? Jeg tror der en noget sparet ved at nedlægge den og så købe en metro vvb. Hvis du tænker at det kan blive aktuelt med el så en combi. De er ikke så meget dyere. Om pumpen køre på laveste trin eller auto der er nok ikke det store i forskel. Til daglig når der ikke bruges varmt vand så køre vores på 5w. som vist er det laveste. Derefter ville jeg afvente og se så længe at du ikke er rigtig sur på dit multi 22.

Og forresten den ekspansionsbeholder er der cirkulation op igennem den? eller sidder den bare godt beskyttet mod frost? Hvis det sidste så er der jo ikke meget varme der ryger den vej ud.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis