Føring af el kabler

Hej

Jeg er ved at bygge om, og i den forbindelse skal alt el selvfølgelig fornyes. Jeg regner med at lave 4 grupper eller måske mere.

Kabler føres i skunken, og henover loftet.

jeg ønsker en ny gruppe tavle inde i baggangen.

Men baggangen er oprindeligt en del af laden. Loftet er beton elementer, men det er ikke problemet. Selve loftet er ude i laden, og derved krav om rottesikring.

At bruge armerede kabler overalt, er IKKE en mulighed, både pris og at min elektriker bestemt ikke syntes om at få sådan nogle på plads

Et forslag var at lave samledåser lige inden laden, men det virker lidt dumt.

Kan man føre dem i nogle rør? evt 110 mm rør? eller andre forslag?

Må man helt undvære rottesikringen?

 

tak

Hej Jeg er ved at bygge om, og i den forbindelse... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Rotterne kan snildt gnave sig igennem et ø110 mm kloakrør..
Hiv nu de par ekstra kr op af muldvarpen, og før armeret kabel frem til første fordelingssted..Så får du heller ikke bøvl med forsikringen, hvis uheldet er ude...


HN har armeret kabel..


http://www.harald-nyborg.dk/81190/installationskabel


Vi prøver igen, i morgen --
Jens
armeret kabel har jeg brugt masser af i udhusene. Men I stuehuset skal der laves 4-5 lys grupper og et par kraft grupper. Var der tale om et enkelt kabel gad jeg ikke bøvle med det, men min elektriker vil klage sig lidt over at skulle lave det hele i armeret.
Kan godt være det kun koster små penge ekstra, men elektrikeren skal jo også have for at monterer det.
Så svært er det heller ikke at bruge og montere armerede kabler, og tiden for at afisolere et armeret kabel i forhold til et ikke armeret kabel er ikke ret lang (et par minutter), også selv du selv er elektriker :=)

fase
Du blander det lidt sammen "Min elektriker vil klage sig - - - det hele i armeret kabel. " Det er ikke det hele, det er tilgangskabel til 6-7 grupper. i alt 14 ender ud af måske 150 ender der skal afisoleres. Det har ingen betydning. Men det er naturligvis en sag imellem dig, din elektriker, din kvalitets sans og så kan jeg forstå at pengepungen også tæller selv om det er gryn vi snakker om.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
Ja er klar over at det kun er tilgangskablerne, der skal være armeret. Men der alligevel et stykke vej henover loftet.
Jeg vil lade jeres svar gå videre, det elektrikeren der i sidste ende bestemmer.
Nu kan jeg ikke afvise at tegnebogen snakker lidt, der er ikke uendeligt mange penge som bonde. Og det er heller ikke helt uvæsentligt at jeg har 200 meter 3x1,5 og 100 meter 5x1,5 liggende. Købt på en konkurs auktion.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis