Lampe i loft uden lampeudtag

Hej

Jeg har en lampe jeg skal have sat op i mit nye hus. Tidligere ejer havde kørt lampeledningen direkte op igennemloften og monteret i en samledåse oppe på spæret, hvor afbryder så var sat til.

Dette forstår jeg er ulovligt.

Udfordringen lyder så på at jeg skal have monteret 2 eller 3 lamper over spisebordet og er i tvivl om jeg skal lave 3 separate lampeudtag eller om man kan gøre dette på en anden måde? Synes det er lidt overkill at lave så mange udtag og vil også meget gerne undgå ledninger på tværs mellem lamper og som ikke er skjulte i lampernes fod.

Jeg har læst mig lidt frem til at der for så vidt ikke er noget galt i ledninger direkte fra samledåsen på loftet til lampens kronemuffe hvis det er en fast installation men er en fast installation kun når lampen decideret er skruet i loftet eller er det ok at der sidder en krog skruet i loftet og lampen så hænger i den via dens egen aflastning?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke føre lampeledning gennem bygningsdele..
Så vil du have "usynlige" ledninger, skal du have monteret 3 loftdåser.

Vi prøver igen, i morgen --
Det var som sådan heller ikke ideen. Ideen var om man kunne føre installationsledning igennem loftet til kronemuffen i lampens fod/baldakin?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er noget rod med dåser oppe på loftet, hvor lysinstallationen er samlet. For at det er nemt at gå til bør det være lampeudtag, om du så skal have 3 stk. er jo ikke noget stort problem. Lad kabler komme ned i dem og bliv så fri for samledåse på loftet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg synes bare ikke det er en optimal løsning. Den dag jeg så kun vil have en lampe hængende, så har jeg et loft plastret helt til med lampeudtag, modsat hvis man kan føre en hård ledning ned igennem et 10 mm hul, så er det lige til at spartle og pletmale.

Det kan godt være det virker besværligt for dig, men jeg kan ikke se den store forskel om ledningen stikker igennem loftet og afsluttes i selve lampen eller om det sidder afsluttet i et lampested. Jeg skal have samlet ledningerne på loftet under alle omstændigheder, for det er jo her afbryderen sidder på.

Den dag du piller lampen ned, tager du også udløbsrosetten ned og fjerner kablet samt lukker det 10mm hul, der nu er tilbage. Lampeudtaget fås i en udvendig udgave, så du ikke behøver en baldakin til at skjule kronemufferne, i det udløbsrosettten erstatter baldakinen. Den måde el-manden, har anvist, er den korrekte måde. Endelig er der den mulighed, at du sætter en skinne op over spisebordet, som du kan slutte dine lamper til.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du skriver? Du mener jeg skal opsætte sådan en her: http://www.harald-nyborg.dk/p9772/udloebsroset-oe75mm-5-leder-hvid 3 steder på loftet og så trække ledningerne dertil?

Det kan jeg måske godt leve med, da det som du siger kun giver 3 små huller. Men jeg kan bare ikke se forskellen i dette og så i ikke at sætte udløbsrosetten op men bare afslutte ledningen i lampens kronemuffe. Begge dele giver i min verden samme resultat.

Mit spørgsmål går egentlig også mere på hvornår en lampe er fastmonteret og hvornår den ikke er?
F.eks. har jeg en plafond lampe i gangen, som er monteret af elektrikker, på samme måde som jeg selv foreslår. Altså med ledning direkte ud i plafonden, som sidder skruet i loftet, hvor der er kronemuffe i. Men er en pendel som hænger i en fastmonteret krog i loftet at betragte som fastmonteret?

Havde i øvrigt overvejet skinne i loftet, men har skråt loft, så det bliver lidt bøvlet med at flytte lamper frem og tilbage på skinnen.

Forskellen på den lampe, du har i gangen, og de(n) du vil sætte op over bordet er, at lampen i gangen er fastmonteret, og det er lampen over bordet ikke. Du kan godt bruge en skinne, selv om loftet er skråt. Der er ingen der siger, at du behøver at flytte lamperne, fordi de er monteret på en skinne. Du ville jo heller ikke flytte dem, hvis de sat monteret med en loftskrog. Den udløbsroset, du henviser til, er den type jeg tænker på. Den findes i en type, hvor skruehullerne er dækkede. Udløbsrosetten danner overgangen til den faste installation.

fase
Det er jo så netop der jeg mener man godt kan argumentere for at den er fastmonteret. I min verden er gulvlamper, skrivebordslamper osv ikke-fastmonteret materiel, men det mener jeg godt man kan betragte en pendel der er skruet i loftet som. Har kigget i Stærkstrømsbekendgørelsen, men kan ikke finde nogen definition af "Fastmonteret materiel"
Stærkstrømsbekendtgørelsen er vel i bund og grund skrevet for nogen med en grundviden om installationsmåder, så af den grund kan det være svært at hitte rede i. Din argumentation er ikke rigtig. Fastmonteret betyder skruet fast og ikke ophængt på kroge eller lignende.

fase
I § 217.7 er der en definition om Fastmonteret materiel :" Materiel som er fastgjordt til et underlag eller på anden måde fastholdt på et bestemt sted."
I min verden er en pendel alene ved at den kan gynge frem og tilbage ikke fastmonteret. Det kræver så en >tilledning< og det er vel i bund og grund tilslutning af denne >tilledning< som er opgaven her. Der står et andet sted at det skal foregå i faste klemmer i godkendt materiel, og her kommer din argumentation også på kant med det tilladte.
En brugsgenstand (husholdningsapparat) kan godt kaldes fastmonteret alene ved at den er svær at flytte, man siger at grænsen er 18 kg. Alligevel har vi krav om tilledning til f.eks. komfur. Denne udgår også fra en tilslutningsdåse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også