Dimensionering af pexrør

Hej alle.

Jeg skal skifte gulv i mit hus og vil i samme arbejdsgang renovere rørføringen.
Alt rørarbejde er udført i jern og jeg vil skifte til pexrør.
I første omgang kun varmesystemet.
Jeg er i tvivl om hvilken diameter rør, jeg skal bruge og om det skal være samme tykkelse overalt.
Rørene kommer til at løbe under gulvet, som er klodset 100mm op på strøer.

Fjernvarmen kommer ind i mit skur og hvor det kommer ind i huset deler det sig i to grene.
Den ene gren løber til to små radiatorer og en stor.
Den anden gren løber til tre små og en stor radiator. Her vil jeg også koble kommende gulvvarme i mit badeværelse på samt en varmeveksler til brugsvand.

Jeg er blevet anbefalet at rille radiatorrørene op i væggene, så jeg undgår at perforere gulvet. Er der noget, jeg skal være opmærksom på?
Hvor nøjagtig skal jeg placere udtagene?

Mvh

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når man laver det om til plastrør, er rørføringen en helt anden. Så kommer der 1 frem og 1 retur til hver radiator (man kan få koblingsdåser til videre førsel.) Det udgår så fra fordelere ved teknik skabet f.eks.
Koblingsdåser skal sidde meget pæcis. Det opnås ved at hænge radiator op, montere den på koblingsdåse og så mure det ind i væggen, det hele uden at lukke vand på anlægget. Så kan man efterfølgende pille radiator ned, og få væggen malet o.s.v.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik.
Tak for et hurtigt svar.
Nu spørger jeg måske dumt, men hvad er grunden til, at man ikke kan koble radiatorerne op til samme fremløb og returløb, ligesom det er nu?
Det vil kræve oceaner af mængder rør. Jeg skal bruge omkring 60m rør som min plan er nu. Din løsning vil mindst femdoble den længde.
Det er en gammel fjernvarmeinstallation. Der er intet teknikskab, det hele hænger på væggen i skuret.
Godt trick med at mure rørene op med radiatoren monteret på dåserne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kan sagtens direkte erstatte jernrørene med en pexslange, der har ca. samme indvendige diameter som det bestående jernrør. Du bør bare huske, at pexslangen bør ligge strakt i en svagt stigende højde til en af radiatorene. Dermed undgår du der kan dannes luftlommer i rørene og problemet med at lufte ordentligt ud.

Riller du slangen ind i vægen, bør du også tænke på at eventuel luft i rørene gerne nemt skulle kunne komme op i radiatoren til udluftning.

Med hensyn til gulvvarmen bør du kontakte en VVS mand, idet tilkoblingsmåden er forskellig i forhold til radiatorene i dit enstrengsanlæg. Derved kan du gogt komme til at forringe det bestående anlægs ydeevne hvis du ikke passer på.

Hvis der ikke er varmeveksler på dit fjernvarmeanlæg vil det være ulovligt og rode med varmen selv, da en utæthed på anlægget nemt kan stjæle varmen fra andre forbrugere. Samtidig kan en utæthed giver ret meget vand, modsat hvis der er adskillelse ( veksler) så det kun er anlæggets vand du spilder.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif.

Pyh der reddede du min dag. Jeg vil huske stigningen på rørene.
Jeg har en aftale med en VVS at han godkender rørarbejdet, men jeg har ikke snakket detaljer med ham endnu, da han har travlt i øjeblikket. Derfor spørger jeg her.

Gulvvarmen i mit badeværelse er et fremtidig projekt, men jeg er nødt til at lave rørføringen nu, så jeg ikke skal til at pille mit nye gulv op.
Jeg ved ikke hvor stort trykket er i fjernvarmen, men jeg har ingen problemer med at holde tryk og varme i den fjerneste radiator. Og det selvom de nuværende rør er uisolerede (de løber direkte på klaplaget under det nuværende gulv, som heller ikke er isoleret).
De nuværende rør er 3/4", så jeg antager at 18mm pexrør er ok.
Jeg har tænkt at ansøge om gratis præisolerede rør på Energikoeb.dk
Jeg har under renovering. Skifet fra jern 3/4 til 18mm pex rør, jeg valgte som oprindeligt at videre føre rørende fra radiatorer til radiatorer. Det fungere optimalt og har ikke problemer med luft i rørene
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Systemet er bergnet til at plastrørene skal ligge inde i et fleks rør, det man kalder rør i rør. Det medfører at en utæthed i det indre rør altid vil vise sig ved at der kommer vand ud af en af enderne på det ydre rør. Det er en måde at undgå rørskader.
Der må så ikke være skjulte samlinger nogen steder. Men som jeg også skriver kan man få dåser hvor man kan gå videre fra.
Alle rørene behøver ikke absolut at gå ud til skuret. Den fordeler jeg omtaler kan placeres et andet mere centralt sted i i forhold til radiatorer. Der skal så kun frem og retur derfra og ud i skuret.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ Erik
Jeg havde fået indtrykket, at varmeinstallationen gerne må have skjulte samlinger. Der er faktisk ingen steder, jeg har plads til et teknikskab :/
Hvad er det for nogle dåser og skal de sidde synligt?
Jeg skal vist have fat i min VVS'er.
Dåser kan sidde indmuret. Når man afmonterer vandhane eller radiator kan man komme til at trække inderrøret ud igennem dåsen, hvis der skulle komme en utæthed på røret. ( bore igennem f.eks.) Det er naturligvis vigtigt at den som skal godkende dit arbejde er kommer med rådgivning fra starten, så får man det gjort rigtig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dvs at jeg godt kan køre min varme som to-strengs anlæg, hvor jeg sætter fordelerdåsen i væggen?
Det kan lade sig gøre, selvom der bliver en del rillearbejde
Så trækker jeg selvstændige rør fra skuret (synlig fordeler) til henholdsvis varmeveksler til brugsvand og den fremtidige gulvvarme på badeværelset.
Øv min VVS er gået på ferie og jeg kan ikke udskyde gulvlægningen, så jeg er nødt til at lave rørføringen nu.
Hjælp!
Radiatorrørene trækkes direkte ude fra mit skur, hvor fjernvarmen kommer ind.
Gulvvarmekredsen og varmeveksleren skal sidde i mit badeværelse, som ligger 8 m fra mit skur. Køkkenet ligger ved siden af mit badeværelse.
Beslutningen er indtil videre:
To selvstændige strenge til hver; to små og en stor radiator. 15 mm isoleret pex rir. (Jeg har købt videreføringsdåser, som bliver rillet ind i væggen)
En streng til kommende gulvvarme i badeværelse og køkken (ca 9 m3 pr rum). 15 mm isoleret pex rir. Er det ok dimensioneret? Der er jo ikke meget træk i selve føderøret.
En streng til kommende varmeveksler til brugsvand. Her er jeg i tvivl om størrelsen af pexrøret?? Jeg er blevet anbefalet 22 mm, men det virker voldsomt. Jo tykkere det er, jo mere varmetab er der i tomgang, så der er ingen grund til at overdimensionere det.
Hvis det skal være 22 mm, kan jeg så ikke lade det føde gulvvarmekredsen badeværelse/køkken også?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også