Bornholmsk figen

Hej

På vores sommerferie på Bornholm,sommeren 2015, købte vi et lille figentræ i en urtepotte.

Den skulle efter sigende stamme fra Kaukasus og modertræet gror i bedste velgående.

Jeg plantede det lille træ op af en sydvendt mur og det har åbenbart haft fine betingelser

for at trives.Der er nok ca 10 flotte figner på , på størrelse med en bordtennisbold, de er stadigvæk

grønne og hårde.

Mit spørgsmål er om der er nogle i dette forum, som ved hvordan man skal gøre for at modne dem?

Solens magt er aftagende og jeg tror næppe at de når at modnes på træet.

Venlig hilsen Johnny S.

 

 


Johnny cnc
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke alle figner, der bliver mørk brunlig eller violet ved modenhed. Nogle af sorterne forbliver næsten grønne (White Marseilles) og der findes også en, der bliver gullig.
Den mest kendte frilands Bornholmerfigen (Pretocava´en) kommer i øvrigt fra Jugoslavien og er meget hårdfør.
Figentræer må ikke overvandes det udsætter modningen af figner - faktisk tåler figentræer meget tørke.
..glemte lige - de rå figner man kan købe i dagligvarebutikker er faktisk plukket som umodne figner, hvor de så "tvangsmodner" på køl og under transport. Men smagen tåler ikke sammenlign. med figner der er (over)modnet naturligt.
Underforstået, når dine figner ikke at modne inden frosten kommer - så pluk dem og opbevare dem tørt, så skal du nok få lidt gavn af dem.

Ps.
De små grønne figen-knopper på træet er anlæg til næste års figner - men det ved du sikkert.
Bornholmerfigen er en "Precose de Dalmatie" figen og som kommer fra det sydlige Europa , men er delvis hårdfør her i dk , mange af de figner som planten har afsat modner først til næste år hvis de overlever vinteren .
Du må nok regne med at din planter fryser helt ned , det kommer an på hvor kold vinteren bliver , men de skyder igen nede fra jorden.
Men prøv at stille dit spørgsmål her "havenyt.dk-forum , her er der mange figen eksperter som kan give dig gode råd og du kan også bruge søgefunktionen ,og selv finde svar .............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
rettelse: Petrovaca var det rette navn.

Mange såkaldte "Bornholmerfigentræer" viser sig gerne at være Brown Turkey der dårligt tåler frost ;-)
Ja Frank ....der er noget rod og forviring omkring bornholmerfigen nogen siger det er Brown Turkey andre påstår det er Precose de Dalmatie , det er det jeg altid har lært , men de fleste figen vil klare sig godt på Bornholm på grund af de milde vintere så kært barn har mange navne.
Petrovaca figen kan ikke klare sig i DK de fryser helt tilbage selv i milde vintere , Røsnæsfigen er sådan en .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Haha.. ja nu begynder jeg også at få min tvivl om hvad der er op og ned i de Bornholmske figner - især efter jeg har læst lidt op på det i havenyt. Men hør Røsnæsfigen skulle da vist netop være fra Bornholm så vist jeg har forstået, men har blot fået sit eget lokale stednavn. Men indrømmet jeg er noget forvirret nu. :-)

http://www.westergaards.dk/figen/petrovaca
Hej alle
Tak for svarene. Det var sælgeren som fortalte, at det var en Kaukasisk figen.
Det lyder som om i har styr på det , så jeg plukker dem af inden frosten kommer
og ser om de når at tørre.
Dejligt med alle de hurtige svar.
Venlig hilsen Johnny

Johnny cnc
Jeg ville nok prøve at begrænse rødderne ved at plante i en nedgravet beholder af en slags. Figener har et virkeligt vildtvoksende rodnet. Nogle sorter skal helst begrænses i rodnettet for at modne frugter, men først og fremmest bør du tænke på fundamentet under den mur, den står op ad. Måske er her nogle, som ved mere om den slags end mig?

Venlig hilsen Lena

Vendsyssel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis