Entreprenørens andel af en entreprisesum

Hej!

Er i gang med at få udført en entreprise - er faktisk næsten færdig med den, men det har bestemt ikke gået glat.

Jeg hyrede en entreprenør til at styre håndværkerne og byggepladsen, med en forventning om at jeg kunne "slappe af" og nyde opførelsen af mit projekt. Selvfølgelig ville der være noget godkendelse og måske stillingtagenden under vejs, men det var jeg også indstillet på. Alt var nøje beskrevet i en projektbeskrivelse.

Det viste sig så bare at jeg selv har måttet stå med meget af koordineringen, opsyn med byggepladsen, minde håndværkerne om ting, som var aftalt med entreprenøren. Endvidere har entreprenøren bestilt forkerte vare undervejs, hvilket jeg også måtte opdage, da håndværkerne selvfølgelig ikke vidste bedre.

Jeg skal nu til at have "en alvorlig snak" med entreprenøren i forhold til den sidste betaling (projektet er delt op i rater). Jeg mener ikke at han skal have hele hans del af entreprisesummen, da jeg har udført meget af hans arbejde. Men hvor meget er entreprenørens andel af entreprisesummen? Er det 2,3 eller 5% af den samlede sum? Er der nogen generelle regler for dette?

Håber på lidt hjælp her i forummet!

/Mackniels

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rater og andel af summen hvor entreprenøren skal stå i kontrakten. Du må have beskrevet at han skal følge retningslinjerne i form af AB92 eller andet?
Du har ikke nået at henvise fra hvis det ikke står i kontrakten.
Er det fag eller hovedentreprise?


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Du skal ikke regne med at få noget for din kordinering og indblanding i projektet. At du hjælper til er jo dit eget valg, set med juridiske øjne. Også selvom nogle ting ville være lavet forkert uden din indblanding.
Men det skader jo ikke at tage en snak om det, men vær realistisk, konkret og høflig.
Du kan jo argumentere for de ting du har reddet ham for at skulle lave om grundet din indblanding. Men jeg tror nu ikke du får noget ud Af det desværre
Tak for tilbagemelding.

Der står i kontrakten at den er gælden efter AB92. Den dækker en hovedentreprise og er betalt acconto og ikke rater som jeg skrev ovenfor. Endvidere tilbageholdes 10% af den samlede sum til udbedring af fejl og mangler.

/Mackniels
Du kan ikke tilbageholde en sum ved, at du har udført hans arbejde. At du har udført hans arbejde kan give tvister imellem hvad du har aftalt med entrepenøren og håndværkere. Og som entreprenøren kan sende som ekstra regning, hvis disse aftaler ikke er det samme. Det du kan holde en sum tilbage på er ved fejl (vinduer) mangler. (Ikke overholder de ting der skal laves. Manglende dokumentation, kvalitetssikring. Mangler på bygningen, Andet) der kan tilbageholdes en sum der svare til det udførte arbejde.
Hvis jeg skal sige det lige ud, så har han tjent penge på dig og der er desværre ikke noget du kan gøre ved, at have udført hans arbejde. Du kan kun pointere over for bygherre at hn skal overholde kontrakten. Der står også i ab92 at byggemøder skal afholdes og hvor meget byggetilsyn der skal være, det kunne jo være en mangel der strider imod AB 92. (Men det skulle tages op i det møder der bliver afholdt ved start og hvilke konsekvenser det ville få) Hvis der stadig er mange fejl og mangler kunne det være en god ide at få en ekstern byggesagkyndig ind og se på materialet og de fejl og mangler der kunne være ved bygningen, inden aflevering. Derved er der et godt grundlag som du kan have imod entrepenøren ved afleveringsforretningen.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis