100w eller 150w gulvvarme-måtter?

Hej

Jeg skal have lavet el-gulvvarme på badeværelset i kælderen - der kommer ca. 1 cm isolering under.

Jeg havde tænkt mig at lave det uden termostat, da det er meningen at man bare tænder det når man skal bruge badeværelset og derefter slukker når man går igen, så det kommer til at køre konstant når det er tændt.

Spørgsmålet går så på, hvor mange watt det skal være, for at opnå en god gulv-temperatur? - Jeg vil gerne have at det ikke bare er lunt, men sådan "dejlig varmt" at gå rundt på .. hvis det giver mening

/Morten

Hej Jeg skal have lavet el-gulvvarme på... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
man kan sige uanset hvilken løsning du vælger, fyre du for mulvarpene, 10 mm isolering er næsten ligemeget, hvor meget plads er der ialt fra under isolering til over flisen
S. Fab - Ok ... Det er ca. 10 kvm. Hvis vi et øjeblik ser bort fra opvarmningstid og kun ser på sluttemperatur .. kan du så vurdere om 100 kontra 150 w vil give en god behagelig varme at gå på (uden termostat så det køre konstant)? Jeg har nemlig ingen ide om hvor meget/lidt det er ....

Pizzab - Det er rigtigt, og det er en overvejelse der er gjort og en udgift som jeg kan leve med, når det ikke er et badeværelse der bliver brugt til daglig. Der er ikke meget - med 1 cm til isolering og 1 cm til gulvvarme og ca. 2 cm til fliser er vi stort set i niveau med resten af kælderen, men det er uanset hvad ikke en option at lave det vandbåret, det bliver for stort et projekt.
15W/m2 er ikke overvældende, så jeg ville vælge 150W. Jeg tror ikke, du vil komme til at brænde fødderne.

fase
Oh jamen vi snakker watt pr. m2 .. så om det skal være 1000w eller 1500w i alt.
Nej, vi taler ikke om 1000W eller 1500W, men udtrykket 15W/m2 er blot et udtryk for, hvor stor effekten er pr m2 for at give en bedømmelse af om, det vil give "overophedede" fødder. Så mit valg vil stadig være 150W til dine 10m2.

fase
Annonce
Det er ikke rigtigt .. de 2 gængse typer måtter (f.eks. dem man kan få i Silvan) er 100 eller 150w/m2, så det er dem jeg skal vælge imellem.
Du har i dit oprindelige spørgsmål spurgt om 100W eller 150W varmelegemer, og ikke fortalt at det var pr m2. Da oplysningerne er ændrede bliver svarene også anderledes. Så må svaret blive 1000W. Det giver 100W/m2, som må være et rimeligt kompromis. Hvis du søger på f.eks. Greenline.dk vil du få flere valgmuligheder, så du kan købe i de længder og bredder, du har brug for.

fase
Ja, jeg troede det gav sig selv at det var pr. m2 - eller er spørgsmålet jo ikke til at svare på når jeg ikke angiver gulvstørrelsen, men jeg skulle have været mere specifik, så det beklager jeg.

Så alt i alt - du vil sige at 100w/m2 (altså: 1000w) er rigeligt til at give en god behagelig varme i gulvet ..?
Ja, det er min opfattelse. Det giver ikke sig selv, at det er pr/m2. Min opfattelse er også at der forskel på at have kørt 60km og at have kørt med 60km/t. Så derfor :-)

fase
Jeg ville nok vælge 150w/m2 hvis du ønsker hurtig opvarmning. Men så bør du have en termostat på med gulvføler så det ikke bliver for varmt. Disse kan ofte også bruges som timer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis