Pæretræer vil ikke vokse

Jeg har to pæretræer, der ikke rigtig vil vokse. Det ene er der gået kræft i, så det må ud. Desuden står de begge meget vakkelvornt, så rødderne har aldrig fået ordentligt fat. De er nok ca. 15 år. Jeg ved, pære vnligvis bliver podet på kvæde, og det er jo ikke nogen stor busk, så måske den oprindelige mening har været, at de skulle vokse i et espallier? Men hvad gør jeg nu? Rykker dem op, hvilket jeg såden set sagtens kan, og planter nyt pæretræ? Og i givet fald: Hvad?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pærer (og æbler, stenfrugter, roser mv.) har en evne til at danne spirehæmmende og væksthæmmende stoffer i hele deres rodzone. Det betyder at plantes et træ i samme familie i jord, der tidligere har stået en vil den nye ikke trives, med mindre man udskifter jorden med nyt - så kan det lade sig gøre. Plant min. mm106 grundstammer.
Når rødderne ikke får ordentelig fat, hæmmes træets vækst og helbred også kraftigt idet de små rødder der befordre vandet hele tiden bliver revet over. Det er derfor man bliver nødt til og binde træet stramt op de første år indtil det får lavet nogle tykke rødder der kan holde træet. Er der meget fugtigt på voksestedet har rødderne også svært ved og blive til noget.

Kender ikke noget til podning kviste/rødder, desværre.

Pøj pøj med de nye træer.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
MM106 er et udtryk for middelkraftig vækst også hvad rodnettet angår. Jeg tipper på dine pæretræer enten er M9 eller M26 svage stammer.

I virkelig supergod næringsrigt jord kan man plante svage stammer, i almindelig jord plantes middelkraftige og på sandet jorde meget kraftige stammer. Eller sagt på en anden måde planter man et æbletræ med kraftig vækst i virkelig god jord, får man et kæmpestort æbletræ.

Nogen steder bruges trickets at pode svage grene på krafige stammer eller visa versa.
Tak til Frank for et godt svar. Det er altså ikke lige det bedste, jeg fik engang som gave!
Jo da, men træerne burde nok som du selv er lidt inde på været planter i espallier eller op af en mur.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis