Halv-defekt induktionskogeplade

Hej

Vi har en Blomberg induktionskogeplade 80x50 der pludselig kun virker i den højre side. Det er som om den ikke kan registrere gryden på nogen af felterne i den venstre side. Når jeg placerer en gryde på en zone på venstre side blinker displayet blot (normalt stopper den med at blinke når den registrerer en gryde/pande)

Og ja - jeg er sikker på at gryden kan anvendes til induktion :-)

Der er strøm til kogepladen i begge sider så det skyldes ej heller defekte sikringer....

Jeg ved ingenting om induktionsplader, men da en ny er ret dyr prøver jeg lige herinde først.

Hvad kan fejlen skyldes? Kan det betale sig at ringe efter eksempelvis hvidevareservice (det afhænger selvfølgelig af fejlen, men hvad mener i? Har i nogen erfaringer med lignende situationer?)

På forhånd tak.

 

Mvh Henrik

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Henrikhp på 08-10-2016 23:38

 

Der er strøm til kogepladen i begge sider så det skyldes ej heller defekte sikringer....

Mvh Henrik

 

Har du målt strømmen er fremme ved kogepladen, eller har du bare konstateret at sikringerne virker? Du bør åbne den dåse/kontakt hvor kogepladen er monteret, og måle med et multimeter eller ligende for at sikre dig at det ikke er en manglende fase - selvom du har skriftet sikringerne i tavlen. 

Hvis du bor i lejlighed, kan det være sikringen i opgangen der er gået, også hjælper det ikke at skifte dine egne sikringer 

For som du beskriver det, er det en klassisk "der mangler en fase" problem. kogepladen bruger 2 faser. Hver fase tager 2 koge sektioner. Og en af dem tager også styreprintet. Du har strøm på styreprintet, så der er lys i kogepladen, så det er så den anden fase til kogepladene der kan være problemet. Det kan også være en løs forbindelse et sted i installationen, derfor skal der måles ved tilslutningspunktet.

Nå - man har en holdning til man får en anden...

Jeg valgte at skille skidtet ad og jeg tror det er lykkedes mig at lokalisere fejlen. En modstand på styremoduls-printkortet er "sprunget" i luften - dvs den er synligt beskadiget.

Udfra farvekoden på det tilsvarende styremodul i den anden side af pladen kan jeg se at modstanden er på 41 ohm med 5% tolerance.

Jeg har en kammerat der kan skifte modstanden for mig, men nu opstår næste problem. Jeg kan ikke finde en 41 ohms modstand. Min umiddelbare tanke var derfor at erstatte den med enten en 39 ohm's eller en 47 ohm's. Hvad tænker i om denne ide? Umiddelbart forestiller jeg mig ikke at det betyder det store eftersom tolerancen er på 5%?

Det betyder nok ikke det store, men i kunne jo også finde en kombination af 2 med mindre modstandsværdi der giver 41 ohm i serie.

Du skal være sikker på farverne 41 ohm hører ikke umiddelbrt til i standard modstande i 12´ rækken.

farver for 41 ohm er gul - brun - sort og så guld for de 5% For en sikkerheds skyld ville jeg lade kammerten måle på den anden (aflodde den ene side)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, jeg kan godt se det lyder mystisk med de 41 ohm eftersom det ikke er en størrelse man umiddelbart kan købe. Jeg har lige lagt et billede op af det "raske" styremodul. Er det mig der tager fejl af farverne?
Ja R11 og R 12 ser godt nok meget ud til at være 41 ohm !

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super, så er jeg ikke komplet idiot :-) Tak for hjælpen, vi prøver at udskifte de defekte og ser om det hjælper....

Mvh Henrik

Bliver det ikke til 410 ohm ?
Gul = 4
Brun = 1
Sort = 0

(41 ohm må vel være sort, gul, brun)

Ved ikke om der findes en 410 ohm, modstand, men 2 stk 200 ohm i serie går nok også an.


Vi prøver igen, i morgen --
Nej, ikke ifølge de skemaer jeg har kunne finde:

gul = 4
Brun = 1
Sort = multiplikationsfaktor 1 (dvs gang 41 med 1)
Guld = 5% tolerance
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis