Kan ikke udlufte gulvvarmen, da shunten sidder i kælder (under gulvet)

Hej

Jeg har i dag tilsluttet den nye gulvvarme for første gang, og står med et problem. Gulvvarmen er lagt i hele stueetagen, og shunten sidder i fyrrummet i kælderen.

Jeg havde slet ikke overvejet at det kunne blive et problem med udluftning, men det ser ud til at luften simpelthen bliver i rørene og ikke ryger med ned til shunten (så den kan udlufte) når den sidder ca. ½-1 meter lavere end gulvet.

Findes der en måde at løse det på?

Der er ca. 2 bar tryk på anlæget lige nu, og jeg har ladet cirkulationspumpen køre ca. 1 times tid, men der er stadig luft i returrørene, som ser ud til, ikke at forsvinde af sig selv.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg viste ikke man kunne udlufte via shuntventil  

Forslag: Haveslange på påfyldningstuds - afbryd rørføringen et passende sted - blokere den ene ende af rørføringen.og fuld skrald på vandhanen ind til der kun kommer vand ud uden luft i - i den åbne ende af rørføringen.  

Ps. Ligesom når man ville skylle rørsystemet igennem.  

Min gulvvarme er lavet på samme måde.

Jeg har som Frank skriver en studs på returrøret, som jeg kan sætte en slange på. Lige efter sidder en ventil, så jeg kan lukke for returrøret og åbne for studsen.

Udluftning foregår ved at afmontere følerhovedet på shunten, for at der kommer mest muligt vand igennem, og herefter skylle hver enkelt kreds igennem enkeltvis ved at afmontere aktuatoren for kredsen.

Det kan godt tage noget tid og en del vand, før der ikke er mere luft.
Hmm.. der burde jo være et sikkerhedsaggregat mellem kedel og ekspansionsbeholder hvor man normalt kan udlufte.
Skrevet af Morten2k på 08-10-2016 00:14

Hej

Jeg har i dag tilsluttet den nye gulvvarme for første gang, og står med et problem. Gulvvarmen er lagt i hele stueetagen, og shunten sidder i fyrrummet i kælderen.

Jeg havde slet ikke overvejet at det kunne blive et problem med udluftning, men det ser ud til at luften simpelthen bliver i rørene og ikke ryger med ned til shunten (så den kan udlufte) når den sidder ca. ½-1 meter lavere end gulvet.

Findes der en måde at løse det på?

Der er ca. 2 bar tryk på anlæget lige nu, og jeg har ladet cirkulationspumpen køre ca. 1 times tid, men der er stadig luft i returrørene, som ser ud til, ikke at forsvinde af sig selv.

Når shunten og manifold er placeret lavere end slangerne, er det desværre næsten umulig og få luftet ordenteligt ud i gulvkredsene.

Et fix kunne være, hvis du kan komme til og montere en udluftningsmulighed på hver gulvvarmekreds, så der sidder højere end nivoet for kredsen i gulvet. Men det er desværre sjældent det er praktisk muligt uden en mindre ombygning. 

Ellers er der kun og forsøge at skylle luften ud. Måske burde du overveje, før du går i gang med vandslangen, om det ikke vil være en rigtig god ide og montere et par afspæringshaner i til/af-gangen på manifolden/shunten, så gulvene "kun" skal tømmes for luft en gang, hvis vandet skal af den resterende del af anlæget.  ???  Det kræver dog, man husker og lukke af for gulvene inden aftapningen påbegyndes. 

Pøj pøj med udluftningen. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Frank - det er der også, men luften når jo aldrig der ned til ...
 
Nitter - jeg havde netop med samme tanke monteret kuglehaner i formiddags, og er nu i gang med at udlufte første streng - det er svært at vurdere hvornår alt luft er ude, så jeg tænker at der ikke er andet at gøre end at lade det løbe 10 minutter ...
 

 

 

Annonce
Skrevet af Morten2k på 08-10-2016 12:23
 
Nitter - jeg havde netop med samme tanke monteret kuglehaner i formiddags, og er nu i gang med at udlufte første streng - det er svært at vurdere hvornår alt luft er ude, så jeg tænker at der ikke er andet at gøre end at lade det løbe 10 minutter ...
 

Godt, så håber jeg at vandpjaskeriet bliver en engangsforteelse. 

Oh, det kan kun forsøg afgøre. Tiden afhænger af strengens længde, højdeforskellen og det praktisk opnåelige vandflow/h. Men tager det kun 10 minutter pr streng er du sluppet umanerligt heldigt.

Pøj pøj. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ok - jeg har muligvis en udfordring .. selvom jeg lukker alle 4 kredse af, så strømmer vandet stadig igennem, så det ser ud til at det kan cirkulere forbi pumpen, uanset om jeg skruer termostaten helt op eller ned .. burde den ikke kunne lukkes helt? Jeg vil jo gerne tvinge vandet gennem kredsen
Nå, jeg kan se at det skyldes at jeg føre vand ind i udløbet, og forsøger bevidst at skylle det igennem omvendt, da der var mest luft der .. men det kan åbenbart cirkulere gennem pumpen - den anden vej fungere det fint med at åbne en kreds ad gangen
Spørgsmål: Den sorte bandit (beholder) er det ekspansion ? og "den blanke æske" nedenunder er det en varmeveksler ?

Jeg kan se du har flere sikkerhedsventiler, måske du også burde overveje en automatudlufter (bøvlet taget i betragtning) hver gang der skal påfyldes vand på varmesystemet kan det ikke undgås der også slipper lidt luft med ind.

Et fif, især cirkulationspumper har tendens til at samle luft og mange gange kan man lige presse den sidste luft ud af systemet ved at løsne unionerne lidt.

Ps.
Det må næsten være pillefyr du har siden du har trækstabilisator i skorstenen. I nogen pillefyr (f.eks. Scotte) kan der ved uheldige omstændigheder også samle sig luftlommer øverst oppe i kedlens vandfyldte røgslag - de kan være et helvede at få udluftet ordentlig.
Den sorte beholder er en el-patron så jeg både kan varme med el eller træpiller, så den fungere i princippet fuldstændig som fyret - metal boksen under er bare elektronikken/varmelegmet.

Jeg har i forvejen automatudluftning på shunten (det er dem vandslangerne er monteret på) så det burde være okay så længe luften ikke når at slippe op i gulvarmeslangerne, hvilket jeg jo ikke kan gardere mig imod med det nuværende setup ...

Nu har jeg fået luftet det hele ud og nu virker det sørmer! .. der er lidt lyd fra cirkulstipnspumpen på shunten så måske der er lidt luft i den, men jeg venter et par dage og ser om det løser dig selv når det har kørt lidt ..
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis