Varmen cirkulere ikke, efter at være slukket små 3 år

Hej

Min varmeinstallation (fyr, cirkulationspumpe m.v.) har været slukket små 3 år.

Nu vil jeg starte op igen, med den ændring at jeg har monteret en el-varmepatron lige efter fyret, så man kan tænde fyret eller varmepatron efter behov.

Når jeg starter op kan jeg mærke at varmapatronen bliver sindsygt varm i toppen (hvor vandet burde cirkulere ind) og selvom jeg slukker det, køler den ikke ned. Jeg kan derfor regne ud at vandet ikke cirkulere, selvom pumpen er tændt.

Tror I "bare" det er pumpen der har sat sig? - den er 4 år gammel, og har kørt 1 år inden den blev slukket.

Og kan jeg få den igang igen, uden at skulle pille den af og rense den - så jeg slipper for at tømme hele systemet for vand igen?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan lige tilføje, at det er en Smedegaard SimFlex 25-40 pumpe:
http://smedegaard.dk/produkter/cirkulationspumper-erp-godkendt/simflex-villa-cirkulationspumper-erp-godkendt/

Når den er tændt, så blinker lyset i den pil man kan justere den på (kan ikke huske om den plejede at blinke eller lyse konstant) og hvis jeg skruer skruen i midten ud sker der ikke noget (ved heller ikke om der skal ske noget).
Sidder der en prop i enden af cirkulations pumpen, så skru den ud og du kan se akselenden og mærke om den rotere.
Ellers sæt en skruetrækker ned på pumpen, og læg øret mod skaftet, så kan du høre om den roterer når du tænder og slukker.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kan ik se nogen prop, kun den skrue i midten som man kan løsne, men ikke skrue helt ud .. og den ved jeg ikke hvad jeg kan konkludere ud fra. Den siger lyde, men synes ikke det lyder som cirkulationslyde .. jeg har jo fyldt vand på systemet i dag så jeg synes at man burde kunne høre tydeligt at den cirklulere, ligesom jeg f.eks. ikke er i tvivl med den anden cirkulationspumpe som sidder på gulvvarmen
Når jeg starter pumpen så blinker dioden langsomt, og jeg kan høre at den siger en lyd sådan, hver 5-10 sekund, som om den forsøger at gå i gang ... sådan står den i nogle minutter, og så begynder dioden at blinke hurtigt, og lyden stopper, så jeg er ret sikker på at den forsøger at gå i gang og opgiver. Jeg har prøvet at give den tæsk med en gummihammer, men uden resultat.
Er jeg nødt til at tømme anlægget og afmontere den, eller kan jeg gøre noget?
Skrevet af Morten2k på 07-10-2016 20:04
Når jeg starter pumpen så blinker dioden langsomt, og jeg kan høre at den siger en lyd sådan, hver 5-10 sekund, som om den forsøger at gå i gang ... sådan står den i nogle minutter, og så begynder dioden at blinke hurtigt, og lyden stopper, så jeg er ret sikker på at den forsøger at gå i gang og opgiver. Jeg har prøvet at give den tæsk med en gummihammer, men uden resultat.
Er jeg nødt til at tømme anlægget og afmontere den, eller kan jeg gøre noget?

For at hjælpe dig er det nødvendigt at kende typenummeret på din pumpe så der kan findes en brugsforvirring. Den side du linker til fortæller ikke hvilken pumpe det er.  

Det lyder ikke til den kører som den bør.

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Ups, kan ikke  se skoven for bare træer.   

Efter manualen,  http://smedegaard.dk/wp-content/uploads/montageguide_simflex_15-40_32-60.pdf  betyder hurtigt blink at pumpen sidder fast eller styringen er defekt.

Der er desværre nok ikke andet for du bliver nødt til og hive pumpen af og kontrollere om den sidder fast.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er hermed gjort - jeg tog den af, skilte den ad og rensede den og "masserede" motoren - nu er den sat på igen, og nu virker det, og man er ikke i tvivl om at den cirkulere. Så kan jeg komme videre!
Skrevet af Morten2k på 07-10-2016 21:22
Det er hermed gjort - jeg tog den af, skilte den ad og rensede den og "masserede" motoren - nu er den sat på igen, og nu virker det, og man er ikke i tvivl om at den cirkulere. Så kan jeg komme videre!

Flot.  De kan godt sætte sig fast ved stilstand.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jep .. og selvfølgelig fik jeg lige monteret den omvendt så den pumper den forkerte vej .. af med vandet igen .. tror det er tid at holde weekend ..
Skrevet af Morten2k på 07-10-2016 21:34
Jep .. og selvfølgelig fik jeg lige monteret den omvendt så den pumper den forkerte vej .. af med vandet igen .. tror det er tid at holde weekend ..

Ups.  

God weekend alligevel. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis