Gulvvarme korrekt opsætning?

Hej Folkens,

Jeg har brug for lidt hjælpe, lige til at se om min regulering af gulvvarmen derhjemme også er optimal.
Som det er nu, så har jeg NeoTherm med 12 shunter. Alt sammen spiller og den reagere fint på hvad jeg sætter ude i rummene med min Trådløse styring i hvert rum. Jeg er dog bare lidt usikker på om temperaturene i systemet er korrekt. Min VVS'er som installerede det satte bare alle termostater som standard - så jeg går selvfølgelig ud fra at det er korrekt. Men hvis i lige gider komme med fifs og gode råd, hvis nu noget skulle ændres vil det være lækkert.

På det første billede kan i se det der kommer fra Fjernvarmen (nederst til venstre) vil jeg tro. Temperaturen står på 40 Grader ca. Den anden temperatur der angives er den som sidder til højre for den der er sat sådan en Radiator markat på. Den står på 3 som ser ud som om det er standard og den måler vandet til ca. 30 grader - om vandet går fra højre mod venstre aner jeg ikke.

På Billedet her kan vi se at temperaturen er lidt over 40 grader samt trykket i beholderen går jeg ud fra.
Til sidst er min opstilling på gulvvarmen. Der er et lille problem og det er temperaturmåleren er knækket så jeg er ikke sikker på hvad den måler. Men skubber jeg den godt ind viser den ca. 30 grader på fremløbet til mine shunter.
Det varme vand som kommer fra min beholder / fjernvarmen bliver blandet med returløbet og der er termostaten sat til 4 hvor der er også er sådan en hvid streg som om det er standard.
Udover "standard" konfigurationen på vandet der skal løbe igennem min gulvvarme har jeg et tillægsspørgsmål: Nu ved jeg at min temperatur i lokalerne jo bliver mål 1,5 m over gulvets overflade. Når jeg nu sætter rumtemperaturen til 23 grader på badeværelset og f.eks. 21 grader i alle andre rum. Burde min gulvvarme så arbejde indtil vi rammer den rumtemperatur eller det bare indtil gulvet bliver den varme? I min verden skulle den jo gerne lukke ned for shunten når vi når den temperatur. For hvis det kun er gulvet, så skal jeg vel egentlig sætte den ønskede temperatur i lokalerne lidt højere?
På forhånd tak.

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Medmindre du har IR-sensorer på dine termostater er det rumtemp. der måles på. På vores badeværelser har vi netop IR-sensorer, fordi gulvet i et rum godt kan være 20 grader og luften 22. Derfor vil gulvet føles "koldt". Vi har sat vores gulvtemp. til 24 grader. Det passer os meget godt. Restvarmen siver til øvrige rum
Jeps, det er sådan det fungerer
Har du nogen erfaring med resten af ovenstående i forhold til de temperaturer jeg har?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis