Fugt måler evt wifi eller kugle

Hej er der nogle der kan anbefale en fugtmåler med kugle?
Vi vil bruge den til løbende at måle fugt i andelsforeningen flere steder i kælderen.

Wifi eller dataopsamler.

Jeg har kikket en smule på dataopsamler eller wifi. Fugt måler.
Ville hører om der er nogle der ved noget om det.
Og om det er værd at betaler for. Eller om det er nemmere bare at kæbe en kugle måler?

Hilsen formanden i en andelsbolig forening med fugt i kælderen.
Hvor vi er ved at gå sat duka Pro 50 op. Så fugten skulle komme noget væk.

Ny viden er spændene.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender da fugtmålere, det hedder hygrometer eller hygrostat hvis det skal kunne styre noget. Men fugtmåler med kugle kender jeg ikke, men måske sidder der andre kloge hoveder- Dit indlæg skal helst ikke forsvinde "bagud" inden der er nogen der svarer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal afgøre med dig selv, om du er interesseret i at måle den relative luftfugtighed (i kælderluften, selvsagt) med et hygrometer, eller om du er interesseret i at måle fugtighedsgraden i bygningsmaterialet (betonen i væggen) med materialefugtmåleren (med kugle). Disse to ting har kun meget lidt med hinanden at gøre, og de rapporterer ikke sammenlignelige størrelser.

Målere til relativ luftfugtighed er forholdsvis pålidelige, og du kan i store træk sammenligne målinger lavet af to apparater af forskelligt fabrikat.

Det samme gør sig ikke i samme grad gældende for materialefugt. Nogle målere måler ledningsevne og gætter på byggematerialets massefylde, og regner derfra vandindhold i masse%, andre gør det samme med ultralyd...

Problemet er, at med relativ luftfugtighed er videnskabsfolk, teknikere og producenter enige om en metode til at generere referenceværdier, og sammenligne målere - det er slet ikke tilfældet med materialefugt, og i princippet er der en "standard" for hver producent.

...og når man kommer til fugt (vandindhold) i fødevarer bliver det endnu værre.

Der pågår p.t. et EU projekt om at udvikle en (1) reproducerbar metode til at verificere materialefugtmålere, og det er hensigten at metoden skal virke på alt fra mælkepulver til træpiller...

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Ok Christian.
Jeg tror vi i andelsforeningen er kommet til at købe en med kugle.
Og en til at måle luftfugten.
Også måler vi 10 til 15 steder i kælderen.
En gang om uge. Om aften.
Også sammen ligner vi det.
Også må vi se hvor meget bedre det er blevet til næste år.

Ny viden er spændene.
Ok Christian.
Jeg tror vi i andelsforeningen er kommet til at købe en med kugle.
Og en til at måle luftfugten.
Også måler vi 10 til 15 steder i kælderen.
En gang om uge. Om aften.
Også sammen ligner vi det.
Også må vi se hvor meget bedre det er blevet til næste år.

Ny viden er spændene.
Annonce
Ok Christian.
Jeg tror vi i andelsforeningen er kommet til at købe en med kugle.
Og en til at måle luftfugten.
Også måler vi 10 til 15 steder i kælderen.
En gang om uge. Om aften.
Også sammen ligner vi det.
Også må vi se hvor meget bedre det er blevet til næste år.

Ny viden er spændene.
Det lyder som en brugbar metode.

Hvis jeg må give et måleteknisk råd, så ville jeg starte hver aften med at måle temperatur og fugtigheden i vejret udenfor, og sammenholde den med målingen af temperatur og fugtighed i kælderen. Disse tal kan regnes tilbage til dugpunkter, som er direkte sammenlignelige og uafhængige af rumtemperatur.

Vær også opmærksom på at en måler til %rh er "nogle minutter" om at stabilisere sig ved en ændring i temperatur/luftfugtighed. ...så med 10-15 målinger kan det blive en lang og kedelig aften...


"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Det ende op med køb af en kugle måler - Elma DT-128M fugtmåler

Og en dataloger. Med 4 sensor.


Temperatur- & fugt klimalogger Elma TA140 Med 4 ta141.
Alt efter hvordan den første uge går. Så bliver der nok købt 4 sensor mere.


Så må vi se hvordan det kommer til at gå.
Nu har vi fået sat vores 4 duka Pro 50 op i kælderen også. Og købt en affugter fra Woods. Affugteren. Skal så flyttes lidt rundt. I kælderen og de rum der er dernede. Også må vi se hvordan det går.

Ny viden er spændene.
Vi har købt 4 måler mere.
Og logger hver time.
Men jeg ville gerne vide om der er et sted hvor man kan sammen ligne med uden for.

Ud over det så har vi fået sat en duka Pro 50 mere op der hvor der var højeste fugt.
Så må vi se om det kommer mere ned af.
Indtil videre kan vi ikke sige om det er blevet bedre.

Ny viden er spændene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis