Lysdæmper til kontakt med korrespondance

Kære LDS'er

Nu er jeg sørme på den igen. Skal have installeret en touch lysdæmper istedet for alm. kontakt (ill. 1+2). 

I øverste rød sidder 1 brun ledning, i øverste sort sidder 1 sort ledning og i nederste sort sidder 2 brune ledninger (ill. 3)

Hvordan forbindes det til lysdæmperen? (ill.4)

Så skal der vel også muffes/byttes om og sættes fjeder (for kip) i venste side af dobb. afbryderen (korrespondancekontakten)?! (ill.5)

Kan simpelthen ikke få denne kontakt længere ud (på nuværende tidspunkt), så kan ikke se farverne på de nederste ledninger. Men hvad skal i så fald muffes/byttes om?

Mvh.

Ash 


Ash
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nå.. nu har jeg prøvet lidt forskellige kombinationer, men resultatet er bare, at lys-dæmperen enten ikke virker eller bare står "automatisk og køre op og ned for lyset?!

Ash
Hmm... 221 har været inde og kigge - og ingen svar. Det kan vist ikke betegnes som en god svarprocent

Er der slet ikke nogen LDS'ere derude, der bare har en lille anelse eller hint om, hvordan jeg kommer videre?

Det er så ærgerligt, at de 8 nyindkøbte LED filament dæmpbare pærer i lysekronen ikke kan dæmpes, da det ellers er noget af et sandt lyshav på 2560 Lumen at have lysekronen tændt uden dæmpning.

Ash

Det kan man umuligt svare konkret på. Man skal finde den ledning der går op til lampen. Det kan findes ved forsøg, som at montere den sammen med en fase (sikkert den brune der er 2 af) Du kan lave det i 2 tempi, så du ikke står med hele det indviklede på en gang.
Lampeledningen skal i den sorte klemme i lysdæmper.
Fasen monteres i den røde klemme. Så virker lysdæmper alene. Så er du nået lidt videre ! husk at nyde din succes.
Lad den anden korrespondance få en fase ind på den røde klemme. og en ledning fra en af de sorte til den gule på lysdæmper. Der skal så monteres en fjeder under klappen så du kun giver impuls når der trykkes.
Kører dæmper op og ned har du spænding på den gule hele tiden. Afbryder og fjeder skal vende rigtig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev elmand

Super dejligt at der kom en LDS'er på banen og måske netop lige dig, da du i en anden sammenhæng har været meget behjælpelig med, at jeg fik monteret en anden lysdæmper med korrespondance korrekt Det er jeg rigtig glad for Skal nok lige nævnes, at jeg er rigtig god til samlevejledninger fra Ikea og Lego

Okay.. Som jeg forstår det, så er en af de to brune, som sidder i nederste sort en fase? Hvis jeg piller dem begge fra - vil så kun én af dem lyse, hvis jeg bruger en løs polsøger? og det er selvfølgelig så fasen, der så kommes i rød klemme i lysdæmperen (Touch IR 350 Uni) Og hvor sidder/hvordan finder jeg så lampeledningen jf. ill. 3? Lampeledningen kommer så i sort på lysdæmper.

Ved jeg hvor ledningen til den anden korrespondance sidder (ill.3) - altså den der skal give fase fra den røde klemme på lysdæmperen? og så vil enten sort ledning eller brun ledning fra en af de sorte klemmer kommer på gul i lysdæmper. Er det så hér jeg skal prøve mig frem til, hvilken af disse to kombinationsmulighederne, der virker?






Ash

Hvis en af de 2 brune er fase, skal de begge 2 i den røde i dæmper. Den anden går sikkert videre i installationen evt. til en stikk. nedenunder.
Jeg kan ikke se hvilken er lampeledning i den korrespondance du ikke kan trække ud, men i den anden afbryder sidder den i den sorte klemme og  fasen´i den anden sorte klemme, Men som jeg skriver få din lysdæmper til at virke alene først. og lav å fjernbetjening bagefter. Så ved man at noget er rigtigt og mulighederne indskrænkes.
Den anden korrespondance skal IKKE have fasen fra lysdæmper, den har allerede en fase hos sig. (jeg går ud fra AT  det er B korrespondance)
Den direkte ledning fra den anden korrespondance sidder nu i den fælles (røde) klemme på den ene korrespondance og ligeledes i den fælles på den anden ( tegning bagpå)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Der er fase på en af de to brune i nederste sorte klemme. I øverste brun ledning i rød klemme er også fase. Har sat de to brune fra nederste sort klemme i rød på dæmperen og sort ledning fra øverste rød klemme i sort på dæmperen. Så virker dæmperen i hvert fald og kan køre op og ned ved touch. 
Korrespondanceknappen i den anden ende virker så ikke. 

Hvis jeg så tager den sidste brune ledning og sætter i gul på dæmperen, så står lyset bare og kører op og ned automatisk og korrespondanceknappen virker så stadig ikke. 

Hvis ikke de to brune ledninger fra nederste brune klemme sidder sammen, så er der slet ikke strøm på noget i gruppen, når der tændes for den (køleskab virker ikke). 

Det er lykkedes mig at få korrespondance kontakten ud (venstre tryk)(ill. 1+2). Den sad godt nok meget stramt. Tænkte hvordan man overhovedet har kunnet montere den :-O Var med møje og besvær nød til at afmontere de øverste ledninger først før jeg kunne se de nederste ledninger i kontakten. Højre knap går til lyset i loftet - venstre til lysekronen (dæmperen). 

Som man burde kunne se af Ill. 2 (nederste ledninger), så går der 2 brune til venstre, en blå midt og 2 brune til højre.

Sidst du hjalp mig, så var der to ledninger, der skulle muffes samtidig med fjederen for kip. Ved ikke om det også er tilfældet her? 

Kan man ikke forlænge ledningerne ved at muffe en lille forlænger på, så kontakten bliver lidt mere håndtérbar? Men det bliver måske også lidt meget. For tilsyneladende trænger hver ledning til forlængelse :-(  


Ash
Det er godt du har fået dæmper til at virke, så er der ro i det lille hjem.
Den du har på nederste billede er en dobbelt korrespondance. Den virker som du skriver også på noget andet. Den er faktisk lidt trigge, også for elektrikerlælinge. Det var derfor jeg gerne ville have dig til at lave det i 2 omgange.
Du skal kun koncentrere dig om venstre side naturligvis.
Der hvor der går 2 brune i, er faser til begge sider så dem behøver du ikke at røre ved. Blå og rød hører også til det du ikke skal lave om på.
Så har du hvid og en enkelt brun tilbage.
De ser ud som om den hvide er lampeledning, den skal muffes og lægges ind i bunden. Det er lampeledning og har så en dæmpet spænding nu.
Den brune skal så sættes i hvor den sad, og monteres i dæmper også.
Nu er der 2 muligheder: Dæmperen kører op og ned hele tiden (korrespondance knap skal vippes ) Eller dæmper står stille og kører når knappen vippes.
Du skal så have en fjeder bag tangenten så den bliver holdt i den stilling så dæmper ikke får signal (undtagen når du vipper tangenten)
Så kommer næste problem måske. Det skal helst være sådan at tangent skal vippes ind forneden når det skal virke. Men det må vi se tiol den tid.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har muffet den hvide og lagt i bunden. Har sat fjeder i venstre tangent nederst, så der er kip, når man trykker ned. I dæmper har jeg monteret den sidste brune ledning i gul. Nu står lysekronen og kører op og ned automatisk, men når jeg holder kip ned, så står lyset stille.

Ash
Altså, årsagen til at dit lys dæmper op og ned er vel fordi der skal byttes om på de to ledninger i din kip?

Ja så virker det jo som det skal, bortset fra min bekymring i allersidste sætning.
De 2 brune i venstre side på dobbelt korrespondance skal så op hvor den hvide kom fra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis