Gulvvarme og radiator på naturgasfyr

Hej allesammen..! 

 

Jeg har et hus, hvor stueplan er med gulvvarme og 1 sal. er med radiatorer. Til dette bruges et Vailant naturgasfyr.

Problemet er bare at fremløbstemperaturen er kodet til maks. 45 grader for at tilfredsstille gulvvarmen. Det er altså bare ikke nok til radiatorerne på 1. sal, de står stort set altid og kører, samt de kæmper for at holde varme i værelserne når det er hård frost. Så i år vil jeg have ændret dette! 

Men spørgsmålet er hvordan!?! Jeg har vedhæftet et PDF dokument, som skitsere mit system og rørføring. Jeg har læst om blandingssløjfer og shunts, men er ikke sikker på om det er nødvendig med en ekstra pumpe som i en shunt f.eks... Jeg går ud fra fyret kan kodes om så vi får en fremløbstemperatur på 70 grader f.eks. Men de 70 grader skal jo selvfølgelig ikke gå ned i gulvet, der skal jo forsat maks 45 grader ned.. Så hvad siger panelet?

 

VH Martin

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa..
Danfos og det gamle TA (kan ikke huske hvad det hedder i dag) har lavet nogle termstater med en differens måling. Ved ikke om der skulle være nogen med erfaring med dem.. men tror jeg ville prøve sådan en og se om den løser problemet.. den skulle næsten aldrig lukke helt ned for radiatoren, og måske er de præcis det der skal til ved dig... Den rigtige måde er at skille de 2 etager af, det bliver ski nok dyrt.. derfor mit forsag.
Mvh Jan
Det behøver ikke at blive så dyrt. Du skal bruge en pumpeshunt: http://www.vvs-eksperten.dk/pumpeshunt-gulvvarme/pumpeshunt-ups-komplet

I pdf filen til produktet kan du se hvordan den virker. Den er lige til at slutte til din installation m. lidt fittings og lidt pexrør.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Tak for tilbagemeldingerne.. Vil det sige at med sådan en pumpeshunt installeret kan jeg godt hæve temperaturen ud af gasfyret?
Hvad koster sådan en installation af en shunt? Sådan ca..?
Ja - med termostaten på shunten begrænser du din fremløbstemperatur til gulvvarmen uafhængig af keddeltemperaturen. Instalationen vil tage fra 2-4 timer, hvis det var mig og el med jord til pumpen var installeret. Stumper max kr. 500.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Men sådan en shunt kræver vel at han kan komme til det sted/rør hvor fremløbet deles. hvis det er ved siden af fyret er det selvfølgelig fint.
Det kræver blot at du kan installere shunten tæt på gulvvarmemanifolderne.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis