Varmetråd til skæring af flamingo - strømforsyning?

Hej.

Jeg har skåret en del flamingo ved hjælp af NiChrome/modstandstråd. Indtil videre er jeg sluppet afsted med at bruge et 12v batteri, og så bruge lidt udregninger til at finde den rette trådlængde og tykkelse, som passer til de 12 v.

Men nu vil jeg gerne lave en variabel strømforsyning, for at få lidt mere fleksibilitet. Har ikke lige adgang til brugte Märklin tog transformatorer eller lignende.

Jeg har derimod en 230v ac til 24v ac (2x12v) step down transformator på 200 va, som er rigeligt til formålet.

Når man ser på de amerikanske sider, så bruger de bare en en-pols forkants lysdæmper på 600w. Som f.eks på billedet eller den her:

https://www.youtube.com/watch?v=beUvirvUUOw&index=3&list=PLzApm1Xau2k5zwGa-UADMdmAD2wSGCaX-

Det ser ud til at virke, men alligevel har jeg mine tvivl. Har ladet mig fortælle at den måde at regulere indgangsspændingen på ikke virker. På den anden side har jeg selv engang brugt en almindelig lysdæmper til en gammeldags 12v halogen jernkernetransformator. Ja - den summede noget, men holdt til det i 6 år, før transformatoren brændte sammen.
 

Min varmetråd er ikke tændt mere end højest 3-4 minutter af gangen.

Jeg ved at man kan købe en kinesisk DC laboratorie strømforsyning på 10a til omkring 600 kr, som ville virke fint, men synes det kunne være sjovt at lave en GDS løsning.

Så hvordan regulerer man en transformator billigt, og uden at skulle have adgang til loppemarkeder hvor man skal finde gamle dimser.


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det lige netop er en transformator, kan du sagtens regulere den med lysdæmper. Men du skriver at din transformer er 2 x 12 volt så det er vel lige til højrebenet at bruge den ene 12 v. vikling, når du nu har systemet til at virke ved 12 volt. Din varmetråd er ligeglad med em det er ac eller dc. Jeg bruger almindelig galvaniseret ståltråd, som det man bruger til at vikle om rør isolering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok tak for svaret.

Jeg skal bruge de 24v i visse situationer. Når jeg skærer flyvinger i XPS kan jeg til tider arbejder med buer der er op til 1,4 meter lange. Der er de 12v ikke helt nok til at tråden bliver varm nok. Jeg kunne så finde tykkere wirer til de længere stykker, men uden nogen for for regulering af temperaturen, så bliver det nemt lidt for koldt, eller lidt for varmt, hvilket resulterer i en ujævn overflade.

Derfor ville jeg gerne kunne regulere temperaturen, og det er jo så ikke et problem, hvis jeg forstår dig ret .

Jeg bruger modstandstråd (NiChrome) som kan fåes på eBay til billige penge. Men har ellers haft held med guitarstrenge og rustfri svejsetråd.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Når du i visse situationer skal bruge 24V, kunne du bare koble dit system til 24V, og når du så skal bruge 12V skrue yderligere ned for spændingen med lysdæmperen.

fase
Nej det kan jeg ikke. Ved 24 volt kan transformatoren tage halvt så mange ampere som ved 12v i parallel. Dvs at når jeg skal bruge meget kort tråd, som f.eks. skal være tykkere hvis jeg vil bøje tråden til en form, og bruge den til at skære, så trækkes der mange ampere. Forsøgte jeg at dæmpe det setup ved 24v ville wiren ikke blive varm, men til gengæld ville enten dæmperen eller transformatoren brænde af.

Desuden er lysdæmpere oftest ikke fra 0w og op, men starter ved 40 eller 50w, hvilket ofte ikke ville være lavt nok.

Det tager ca 3 minutter og koster 5 kr at lave en kontakt så man kan skifte imellem 12 og 24 volt, så kan ikke rigtig se hvorfor jeg skal lave om på min plan?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Der er sandelig heller ingen der prøver at lave om på din plan. Blot forsøg på at svare på det du spørger om.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis