Understøbning af fundament i fbm kælderrenovering

Hej.

Jeg står og skal renovere min kælder, i den forbindelse vil jeg gerne udgrave et enkelt rum på 15 kvm der skal bruges til bryggers. Der skal lægges gulvvarme og lofthøjden skal hæves med 20 cm. Der er tale om en murmester fra 1937 - soklen er udført i beton og slutter ca 20 cm under færdig gulv hvorfor den skal understøbes.

Efter meget grundig læsning her på forrumet, og snak med andre der har fået det udført kan jeg forstå at der er 2 skoler:

1. Der udgaves 1 meter af gangen, og der stilles forskalling i en vinkel. Der hældes ren beton i så det går op over gammel sokkelkant.

2. Der udgraves 1 meter af gangen og der støbes op til 5 cm før gammel sokkelkant. Den resulterende rævne fyldes med ekspanderende beton.

Jeg har god tid til projektet, og overvejer derfor metode 2, da jeg synes det virker mest rigtigt. Planen er at tage en meter, banke tentorstål ind i siderne, støbe alm beton som vibreres, lade det tørre i to døgn, støbe fugen med ekspanderende beton, lade det tørre i en uge før det næste stykke tages. Der bruges rapid cement. Når jeg er gennem hele rummet, graves jorden af i midten, der udlægges 300mm polysteren + 10 cm beton. 

Hvad med armering op i den gamle sokkel, er det nødvendigt? Synes jeg kan se at de fleste der laver denne type projekt slet ikke bruger amering.
Er der noget jeg overser eller noget der kan gøres bedre?


Christian
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der står lidt om fremgangsmåden her. http://goerdetselv.dk/hus/saadan-sparede-kim-over-60000-kroner

Hej, jeg har desværre ikke abonnement, vil du vurdere at artiklen er de 29 kr værd, eller der den kun overfladisk?
Jeg vil med glæde betale de 29 kr hvis den bekriver teknikker og fremgangsmetoder.

Jeg synes det ser ud til at hans fremgangsmåde er fundablokke, men den løsning stoler jeg nu ikke meget på.


Christian
Hvis du sender din mail i en besked, skal jeg gerne sende den til dig når jeg kommer hjem om et par timer.

Du kommer hurtigere i mål, hvis du tager en meter af hver vægside ad gangen, da det er mere rationelt og giver mindre spild at lave 4 en meter stykker i stedet for en.

Armering forebygger revner mellem nyt og gammelt.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Skrevet af Illisher på 04-10-2016 14:21
Hvis du sender din mail i en besked, skal jeg gerne sende den til dig når jeg kommer hjem om et par timer.

 

Guld. Jeg sender mail.

 


Christian
Så er den sendt afsted. Håber du kan bruge den.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis