Opsætning af 5-leder lampeudtag i dåse (med billeder)

Jeg har et værelse med en dåse i vægge til lampeudtag, hvor der blot sidder "løse" ledninger på muffer. Her er et billede:

 

 

Der kommer en sort ledning ud af røret til venstre, ind i en muffe, tilbage fra muffen og ud gennem det midterste rør. I det midterste rør kommer der en gul ledning ud og ind i en muffe. Der er også en hvid ledning, som blot går igennem rørene.

Jeg har haft en lampe sat på (afbryder ved døren), og det fungerer fint, men for at gøre det pænt og nemt, har jeg købt et Fuga Ø83 lampeudtag med 5 udtag, som jeg vil sætte op. Det har følgende udtag: N, L, jord, M1 og M2. Kan en kyndig person fortælle mig, hvordan jeg bør sætte de 3 ledninger (2x sort, 1x gul) fast i lampeudtaget?

Billede:

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mit bedste bud, uden at have set hvor ledningerne ender er at sort er nul og gul er mellem leder. Hvis dette er tilfældet skal de sorte sætte i der hvor N og gul sættes i enten M1 eller M2 alt efter hvad for en du vil sætte lampen i. Jeg er dog i tvivl om du overhovedet må bruge udtaget, da det er med jord. I hvert fald må du ikke sætte en stikkontakt op hvor der er jord i uden at den er tilsluttet til jord
Som timeseries skriver: De 2 sorte i N og den gule i M1. Og du må gerne sætte lampeudtaget op, selvom der ikke er en beskyttelsesleder (gul grøn) i dåsen.

Jeg tror dog ikke at du kan få de 2 skruer fra lampeudtager til at side fast i de 2 huller i metal dåsen. De 2 skruer i dit lampeudtag er M4, og dem i sådan er en anden størrelse. Men hvis du køber en M4 snittap og sætter i skruemaskinen, så er de boret op til M4 størrelse på ganske få sekunder.
har du ikke en snittap, så må du ud og købe en. Eller se om du kan finde skruerne fra det gamle lampeudtag der har siddet der.
Tak for hjælpen. Jeg fik det monteret, og skruerne passede faktisk perfekt i dåsens gevind Det eneste høkerarbejde jeg skulle gøre var at save det elektrikerrør til højre i billede ned.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis