Trække rør til ny radiator på eksisterende radiatorrør? (med billeder)

Hej,

Jeg har et hus hvor der er bygget til i sin tid. I den ene side af huset er det er soveværelse med en god stor radiator, og lige ved siden af, på den anden side af den originale ydermur, er der bygget et hobbyrum samt et vindfang. Det er af træ, men isoleret og i OK stand. Der har aldrig været trukket varme til hobbyrummet, og der bliver naturligvis meget koldt derude om vinteren, hvis jeg har døren lukket mellem hobbyrummet og resten af huset.

Kan man undgå at skulle bryde gulvet op og "nasse" sig ind på et eksisterende radiatorrør, altså det lodrette der går op af gulvet og til termostaten, og forgrene det med T-stykker i to nye rør (et fremløb og et retur) til en ny radiator? Jeg ved godt det ikke er optimalt, men så kan jeg som nævnt undgå at smadre gulvet, og jeg vil kunne gøre det rimelig nemt selv. Det gør ikke noget, at det ikke bliver så pænt.

 

Her er lidt billeder, først udsnit af plantegningen:

Herefter soveværelset og muren set indefra, med min plan. Bag radiatoren er der vinduer, til højre er muren, og så hobbyrummet hvor jeg har skitseret tanken om en ny radiator med rør.

Giver det mening at "snitte" røret til den eksisterende radiator op og forgrene den ud til en ny radiator med to T-stykker? Jeg kører i forvejen med alle radiatorer i mit hus på 4 hele året, så der vil meget ofte være gennemgang til radiatoren alligevel, og der behøver ikke være så meget varme på radiatoren i hobbyrummet. Jeg tænker måske, at en ekstra radiator vil "forstyrre" det tryk-halløj der sørger for, at vandet bliver trukket fra strengen op gennem radiatoren i soveværelset, men.... altså mon ikke det kan komme til at fungere sådan nogenlunde?

Til info er det et nyt naturgasfyr og et 1-strengs varmeanlæg. Radiatoren i soveværelset er vist nok nummer 2 i kredsløbet, og der er rigelig lunt i hytten om vinteren, ingen problemer med at varme op.

 

Gode idéer vil blive værdsat.

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når det er et etstrengsanlæg, kan du ikke uden videre koble en ekstra radiator på som beskrevet. Der skal du have en kyndig til at regne på anlægget for det kan komme til at virke ordentelig. Desværre.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hvad siger folk til at serieforbinde radiatorerne i stedet? Så skal jeg ikke engang snitte i de eksisterende rør. Her er en skitse, hvor de røde rør er de nye planlagte rør. Så vil det hele vel fungere nogenlunde som én stor radiator?

 

Skrevet af Alm på 12-10-2016 15:24

Hvad siger folk til at serieforbinde radiatorerne i stedet? Så skal jeg ikke engang snitte i de eksisterende rør. Her er en skitse, hvor de røde rør er de nye planlagte rør. Så vil det hele vel fungere nogenlunde som én stor radiator?

 

Tvivler meget stærkt på det kommer noget varme til skuret, forudsat der ikke bliver lukket så meget op i sovekammeret at i bliver stegt. Har du nogensinde prøvet og måle temperaturen på omtalte radiators returledning ???

Her i huset er radiatoren i sovekammeret den der bliver åbnet mindst for. Lige nu er den helt kold, også på tilgangen. 

Men skal du have radiatoren koblet på i skuret, skal du gøre det på samme måde som radiatoren i sovekammeret og trække rørene ud gennem vægen. Ydermere bør radiatoren i skuret være den sidste på strengen så den ikke "tager" al varmen fra de efterfølgene radiatore i huset. Et enstrenget anlæg, er desværre ikke noget man lige udvider på samme lette måde som et tostrenget.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg har faktisk lukket permanent op på 4 på alle mine radiatorerer, så der er godt med flow. Det er jo naturgas, og så vidt jeg ved giver det mening at lave lav fremløbstemperatur og højt varmetab over radiatorerne huset rundt.

Radiatoren i soveværelset er nummer 2 på strengen, så det er måske ikke optimalt, men på den anden side er radiatoren i forældresoveværelset den næstsidste på strengen, og der er altså ingen problemer med varmen, heller ikke i badeværelset, der har håndlædetørrestativ og gulvvarme som det allersidste på strengen. Der er dejligt lunt i hytten.

Men ja, måske er det ikke så godt, og så må jeg overveje en varmepumpe i stedet. Jeg gider ikke betale for en fuld løsning hvor gulvet skal brækkes op osv.
Jeg tænker det må være muligt at koble fremløb til den nye radiator fra fremløbet på den gamle radiator - ligeledes returren fra den nye radiator på returren til den gamle radiator.
Annonce
Skrevet af Alm på 12-10-2016 23:04
Jeg har faktisk lukket permanent op på 4 på alle mine radiatorerer, så der er godt med flow. Det er jo naturgas, og så vidt jeg ved giver det mening at lave lav fremløbstemperatur og højt varmetab over radiatorerne huset rundt.

Radiatoren i soveværelset er nummer 2 på strengen, så det er måske ikke optimalt, men på den anden side er radiatoren i forældresoveværelset den næstsidste på strengen, og der er altså ingen problemer med varmen, heller ikke i badeværelset, der har håndlædetørrestativ og gulvvarme som det allersidste på strengen. Der er dejligt lunt i hytten.

Men ja, måske er det ikke så godt, og så må jeg overveje en varmepumpe i stedet. Jeg gider ikke betale for en fuld løsning hvor gulvet skal brækkes op osv.

Det er tkke for og være på tværs, men jo mere du lukker op for den første radiator på strengen, jo koldere bliver radiatorvandet til de resterende radiatore idet returvandet jo går tilbage til strengen og bliver blandet op med det varme vand der skal føde den næste radiator og så fremdeles. Det gør også at et enstrengs anlæg kræver et betydeligt større vandflow end et tostrengsanlæg for og virke ordenteligt.    

Jeg vil anbefale, du prøver og koble radiatoren op som Frank foreslår. Kan de næste rum ikke opvarmes ordentelig, kan du altid pille radioatoren ned igen og lappe gennemføringerne.  

Tror ikke der kan koges mere kulde på den opsætning. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Alright, når jeg ser på nettet, er det også det folk gør, når der skal sættes en ny radiator op uden at bryde gulvet op. To T-stykker på hhv. fremløb og retur, og så over til den nye radiator.

Er det meget svært at snitte gevind på de eksisterende rør, der går op af gulvet? Jeg tænker også lidt, at det må være svært at få T-stykket til at sidde perfekt i vinkel, men det bliver måske tætnet af pakgarn og salve, selvom man ikke drejer det helt "i bund" på gevindet.

Er det OK at sætte PEX rør fra T-stykkerne, så den nye radiator udelukkende har fremløb og retur med PEX?
Man burde lige kunne komme til med en gevindskære. Du skal i hvert fald ikke bruge gevindtape. Pex-rør er udmærket til formålet.
Skrevet af Alm på 13-10-2016 19:59
Alright, når jeg ser på nettet, er det også det folk gør, når der skal sættes en ny radiator op uden at bryde gulvet op. To T-stykker på hhv. fremløb og retur, og så over til den nye radiator.

Er det meget svært at snitte gevind på de eksisterende rør, der går op af gulvet? Jeg tænker også lidt, at det må være svært at få T-stykket til at sidde perfekt i vinkel, men det bliver måske tætnet af pakgarn og salve, selvom man ikke drejer det helt "i bund" på gevindet.

Er det OK at sætte PEX rør fra T-stykkerne, så den nye radiator udelukkende har fremløb og retur med PEX?

Der er meget stor forskel på et tostrengsanlæg og dit enstrengs. Du bør nok huske på dit vand fra strengen og op gennem radiatoren foregår via naturlig cirkulation.  

Har du værktøjet er det ikke noget problem og slå nogle rynker på rørstumperne. I dit tilfælde vil skønne den største hurtle vil blive din manglende erfaring udi håndværket. Det er så godt man kan øve sig på rørstumper inden ...........  

Det er ikke noget problem og få tætnet samlingerne med salve og pakgarn.

Der sker intet ved og gå over i pex hvis det ønskes.  

Pøj pøj med projektet.   

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for det. Selvom VVS er noget hø at arbejde med, er jeg frisk på at prøve.

Et spørgsmål mere: Hvilke typer T-stykker bør jeg bruge? Bare galvaniseret stål såsom http://www.harald-nyborg.dk/p1337/tee-galv-1-2 ? Og så i ugangsstykket sætte sådan en: http://www.biltema.dk/da/Byggeri/VVS/PEX-plastrorsystem/Push-koblingssystem/PEX-Nippel-han-2000030591/

 De nuværende rør der stikker op af jorden er ca. 15mm brede (udvendigt) og af jern (eller noget andet metal).

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også