Udluftning på badeværelse

Hej

Vi har et firkantet aftræk på badeværelset, samt et meget stort vindue som ventilation på badeværelset. Døren til badeværelset lukker helt tæt i bunden (skraber nærmest mod).

Aftrækket er over toilettet og ikke over brusenichen.
Hvilke muligheder har jeg får at få skabt god ventilation her?
- skal jeg afkorte døren så der kommer en luftspalte?
- skal der mekanisk udsugning til? Og hvordan gøres det, når det er firkantede rør?
Det skal siges, at vi ikke har fugtproblemer, da det store vindue bare bliver åbnet, og så ryger alt dampen ud. Men det er ikke altid lige fornøjeligt om vinteren at åbne vinduet så meget.

 


Vh Anders
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ud til gæstetoilettet, hvor der er samme aftrækskanal, men ingen vindue eller varme, er der lavet denne detalje under døren. Der er lavet den samme spalte ved døren til fyrrummet, som er lige ved siden af.

Det er så lavet et varmeflyt fra fyrrummet til gæstetoilettet, så det er nok derfor, der ikke er koldt om vinteren.

 


Vh Anders
Jeg stod i samme situation. Jeg valgte at flytte ventilation til under bade og putte en ventilator op. Desuden skulle vi skifte vinduerne i hele huset, så der er en ventilations spalte som altid står åben så ventilatoren kan trække luft derfra når døren er lukket og man er i bad. Når vi var i gang satte vi så nyt loft op og spots samt sikret at den dampspær der lå over loftet var hel tæt
Hvordan fjernede i aftræksrøret oppe på loftet? Det ser lidt tungt ud.
Jeg er også blevet anbefalet det samme, problemet er bare, at det i forvejen ikke er vores "drømmebadeværelse", så er lidt lunken ved tanken om at kaste for mange penge i småændringer.
Fliserne er lidt grimme, det samme med møblerne, bagfald i brusenichen, belysningen er ikke optimal. Så vil vi hellere spare mere sammen og få det renoveret rigtigt.

Vh Anders

Jeg savede et større hul med stiksaven og så træk jeg aftræksrøret ned igennem badeværelset. Vi satte gipsloft op, så det var bare at skrue det gamle træloft bedre fast og så sætte gipsplader op, på den måde kan man ikke se det gamle hul. Det kostede ikke mere end et par 1000 kr. for loft og ca 1000 kr for spirorør, fittings og ventilator. Vi har gjort det på begge vores badværelser

Det er mening der skal efterisoleres med 200mm mere isolering så røret bliver skjult i isolering

 

Annonce
Ok så rører sidder ikke fast i taghætten men hviler på loftbeklædningen?

Vh Anders
Det afhang lidt af hvad for et af dem det var. Et af dem var sømmet fast i et styk træ som sad fast på spæret, nok mere for at holde styr på det end egentligt at holde det. Men nej det var bare skubbet op i taghætten. Det jeg har lavet nu er blevet fuget sammen, så man undgår at damp kan trænge ud i loft rummet.
Det skal sige mit hus er et 70'er hus og kan ikke svar på om det er sådan alle er lavet.
Jeg tror det nemmeste er at tage en tur på loftet og se :-)
Mit hus er også 70'er og aftrækket ligner og føles som en slags cement eller andet støbt lignende materiale.
Jeg må på loftet, tak for hjælpen

Vh Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis