Flytte fyr ud i garagen

Hej

Vi har i dag er pillefyr stående i gangen.
Vi kunne godt tænke os at flytte fyrret ud i garagen. Vi bruger den ikke længre som garage. Loftet er beklædt med profilbræddrr. Tænker at disse skal have et lag gips. De tre af væggene er pudset og den ene væg er gips ind mod vores Gille sal. I mellem grarage/gildesal er der en brandmur ind mod beboelsen hvor fyrret står i gangen.

Vil man kunne flytte fyr ud i garagen og opsætte en stål skorsten? Og skal en skorsten op over rygningen? Hvad er bedst en stål skorsten eller kone en element og sætte den op?

Vil tage snakken med skorsten fejer og mener selv jeg kan lave flytning blot forlænge varme og retur rør med pex da varmtvandsbeholder/ buffertabk ligger på loftet over der hvor fyrret står i dag. Tænker også at garagen skal have et lag gips og isolering på de sidste tre væge. I garagen er der allerede i dag forberedt til radiator.. det er nok for lidt flov i at sætte fyrret på frem og retur i halv tommer ik ?
Mvh Per
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Det kan du sagtens. Vores pillefyr står ude i garagen. Der er godt 20m så der blev lagt Løgstørrør ned. de er ret dyre. Og en stålskorsten lige oven på fyret. Det er en nem løsning. jeg vil bestemt anbefale at skorstenen kommer op over rykning for at undgå turbolens på læ siden af taget. Vores rør er 12mm indvendig lysning og det er rigeligt til et hus på 160m2. vi bruger ca 5.2ton piller om året.

Hvad er det for et pillefyr du har? siden du har akutank. Og hvor langt er der over til garagen? Her kan du læse lidt om indretning af fyrrum  http://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Når du placere fyret ude i garagen så prøv at tænke på hvor du vil ha pillerne til at stå. jeg har lavet så jeg kan køre en hel palle ind til fyret og så hælde i silo derfra. Det er begrænset hvor mange piller du må ha i samme rum som fyret.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hejsa

Garagen er en del af huset, der er blot en gips væg mellem garage og vores gildesal - oprindeligt så er det bare et stort run som vi har indelt i gildesal og beholdt et stykke til garage

Det er et Multi 22 pillefyr.
Tanken vi har på loftet er et lævn fra da vi have fastbrændsel (koks) og oliefyr.
Vi bruger tanken til at opvarme brugsvandet fra fyret, den er fra 60'erne
Så vidt jeg har forstået det så er brugsvandet i den indre kreds, og udenom der løber radiatorvandet, som så opvarmer det vi bruger.
Jeg vil tro at den er på ca 200-300 liter.

Så har vi også en åben ekspantionsbeholder, det skal der være fordi at det er muligt at fyre med fastbrændsel i det multi 22 vi har.. selvom at vi ikke gør det.

Jeg har gået og tænkt over om man kunne vinde noget ved at skifte fyret ud til et "rigtigt" pillefyr så vi kan sløjfe den åbne ekspantionsbeholder på loftet og lave systemet over til et lukket? Vi har for et halvt års tid siden skiftet cirkulationspumpen til en af de her nye alpha plus pumper med automatik, men den kan ikke finde ud af regulere da det er et åben system, så vi har sat den på trin1, der bruger den 4W og det får fint varmen rundt i huset.
Jeg har tænkt på at hvis man skulle flytte fyr om man så ikke skulle købe et nyt mere moderne:

Det jeg har i dag er et 22kw - de har et 25 kw ekoheat
Fyr: http://www.vvs-eksperten.dk/varme/pillefyr-biomax-scotte-woody-rtb-passat-atmos/pillefyr-ekoheat2/ekoheat-pillefyr1/ekoheat-pillefyr-25kw-saet-210l

Hvis man vælger at skifte til ovenstående fyr, så skal jeg også skifte ekspantionsbeholder, hvor stor skal sådan en være?
Og hvordan med den beholder vi har i dag fra 60'erne... den kunne nok også godt trænke til en udskiftning... hvad sætter man op nu om stunder for at varme brugsvand og radiator?

Mvh Per
Man siger et 10 kw pillefyr kan klare varmebehovet op til (alm. isoleret) 200 bolig m2. Men den den bedste markør er at tage udgangspunkt i det nuværende årlig (pille)forbrug.
Hej.
Du kan helt sikkert spare noget ved at skifte det gamle multi 22 på en brænde keddel. Der vil nok også være nogte energitilskud at hente hvis du skifter. Så smid den gamle akutank ud og få en metro combi beholder, Vi har en sådan og den er super fin og velisoleret. Hvis du for den som combi kan den også varmes med el hvis man vil det. Vi bruger nu sjældent elvarmestaven, men synes det er rart at ha mugligheden.
Jeg har selv et Ekoheat 1500 og det er sådan set et ok fyr, men det var ikke det jeg ville købe hvis jeg skulle købe nyt idag. Prøv at se denne tråd. http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/206912 Jeg tror ikke at du behøver et 25kw hvis du skifter. Et nyt modulerende fyr vil ha en betydelig bedre virkningsgrad. Jeg har nogle rester løgstørrør du må få hvis det har interesse.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis