Nybyggeri gulvvarme (fjernvarme). Temp 1 grad under ønsket temp

Vi byggede nyt hus for små 2 år siden. Varmekilde er fjernvarme og vi har udelukkende gulvvarme.

Danfoss ECL 110 regulator står til 22 grader og på komfort eller auto. (fremløbstemp? står til 37 grader aktuelt)

Varmestyrringen i teknikrum - hvor temp for de enkelte rum kan indstilles er sat til fx 21,5 grader i stue/alrum, men nu har der i 1½ dag kun været ca. 20,5 grader reelt i stuen (ses på danfoss termometer på væggen). 

Når jeg kigger i teknikrum så er "hætten" løftet på "varmerøret" der står "stue" på. Så rummet må kalde på varme.

Grundfos pumpen står med grønt lys og 1 streg ud af vist 4. Jeg prøvede lige at skifte den til max kortvarigt. Pumpen har ikke været slukket hen over sommeren.

Vi bruger ikke forskellige temp ift døgnrytme.

Sidste år ved samme tid kan jeg godt huske at temp måske blev målt til 0,5-0,7 under ønsket temp - først på dagen...men henne på eftermiddagen nåede de tæt på hinanden i grader.

Jeg er faktisk lidt i tvivl om der reelt opvarmes pt. Hvad kan jeg forsøge? - hvad skal jeg evt. tjekke?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne det monstro ikke skyldes den manglende solindstråling i dag ???

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
I går var der også kun ca. 20,5 grader inde i stuen. Fredag aften satte jeg stuen til 21,5 grader. Har lige sat den til 22. Ved der kan være op til 1 dags forsinkelse før gulvvarmen tilpasser sig. Synes ikke jeg kan mærke gulvvarmen når jeg sætter en hånd på flisegulvet i alrum eller på laminatgulvet i stuen.
Prøvede at sætte pumpen på "III" i 2 timer - selvom den skulle kunne udlufte anlægget selv.
Kan du mærke om slangerne bliver varme?

Hvis ikke gulvvarmen har kaldt på varme et stykke tid, så kan stiften under telestaten (den med hætten) godt sætte sig fast i lukket tilstand.

Af med telestaten og masser stiften med en hård genstand og se om det hjælper.

Mvh. Ole
Kivi, er hætten lige til at tage af? Kan du lave en lille beskrivelse af hvordan jeg kan udføre det du har beskrevet, tak.
Dem jeg kender til kan lige tages af.

Nogle er klikket på med to knapper, der lige skal trykkes ind.

Andre er skruet på med en omløber, der bare skal løsnes.

Læg evt. et foto op af din installation, hvis du er i tvivl.

Mvh. Ole
Annonce

Stue, bad og køkken behøver mere varme ift. ønsket temp., men kan ikke mærke varme i gulvet.

ja de kan blot løftes/skrues af uden at du skal kæmpe med vand. under hætten sider en lille stift (kivi skriver) og den kan side fast.

en anden mulighed er snavs i det filter som normalt er i en varme installation. her skal man stoppe med de ventiler som sider på hver side og derefter åbne op for filteret og rense filteret.

da det er en ny installation vil jeg tro at fejlen ikke er i din ventiler...
har du tjekket at der er tryk i dinvarme kreds ( der skal være et tryk barometer som viser om trykket er ok)

Noget jeg bør prøve her?

De telestater du har, kan bare klikkes af ved at trykke på knapperne på siden.

Så skulle det varme vand strømme igennem, hvis ikke så prøv at trykke ned på stiften.

Mvh. Ole
Forleden havde fjernvarmeselskabet meddelt planlagt "ingen varme" i tidsrum 08-15 eller noget i den retning. Det er så godt som sikkert at gulvvarmen ikke virker derefter. Ventede 2 dage.  Jeg slukker ikke for noget om sommeren. Jeg får det som regel løst ved at øge hastigheden på pumpen i fx 5 min. Og ændre regulator komfort, åbne/lykke ventil.
Det sprudler. Årsagen er vel luft i systemet? Kan jeg gøre noget andet /er der noget jeg mangler at gøre? Det er nemlig lidt irriterende. På forhånd tak. Gerne med god beskrivelse og forklaring.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis